CD: VA - Q-Base: Lost In Dreams

Martijn (PartyAnimal87)

Het Duitse vliegveld Weeze is jaarlijks het decor van Q-Base. 16 uur lang gingen duizenden bezoekers los op keiharde beats. De bijbehorende compilatie-cd bevat dit jaar maar liefst vier schijfjes!

De Belgische DJ Coone heeft zich met zijn label Dirty Workz aan de top van de hardstylescene weten te vestigen. Dat leverde hem een eigen area op Q-Base op, alsmede het mixen van de hardstyle-cd van dit digipack. Daarop uiteraard veel werk uit zijn eigen stal. Naast solo-producties komt hij ook terug als Ambassador Inc, een duo dat hij vormt met DJ/producer Fenix. Met hun roots in de jump is het niet vreemd dat deze tracks een stuiterend tintje hebben. Een andere knallende act wordt gevormd door de heren van Psyko Punkz. Ruige producties waarvan "Pull Ya Strings" een echte klapper is. Uiteraard is er ook ruimte voor werk van anderen. Zo komen D-Block & S-Te-Fan, Deepack en Zatox voorbij. Opvallend is dat de hardstyleremix gemaakt door de Alpha2 van het Q-Base Anthem mist...

Wie Neophyte zegt, zegt hardcore. Niet zo vreemd dus dat de Neophyte Records All Stars het betere beukwerk voor hun rekening mochten nemen. De mix begint sterk met de Masters of Ceremony remix van het Q-Base Anthem. Deze versie is erg verfrissend dankzij de heerlijke break en het drummen. En ja, ook de vocalen van MC DV8 passen prima bij deze track. het grootste deel van de cd is verder weinig nieuws en zijn tracks die de laatste tijd al op verschillende andere compilaties voorbij zijn gekomen. Daarbij moet gezegd worden dat de remix van "The Hustle" door Evil Activities en Tha Playah een geslaagde is. De vette sounds uit het origineel zijn uitstekend gecombineerd met de geluiden van nu. Dat is bij de Angerfist remake van "Achtung" wat minder goed gelukt.

Frank Kvitta is een grote naam in de wereld van de techno. Bekend als iemand die niet vies is van een potje raggen, maar in deze mix duurt het even voordat er vieze beats uit de speakers komen knallen. Pas halverwege gaat het tempo omhoog nadat het eerste deel langzaamaan voortkabbelde. Veruit de beste track is van good old Miss Djax. Maar ook zeker de moeite waard is Alex Kvitta's track "Tresor 2" waar een tintje "On The Edge" (een hardstyletrack van DJ Isaac) in te horen is. De afsluitende remix van "Lost In Dreams" is een beste tegenvaller. Het deuntje komt nauwelijks boven de kick uit en lijkt meer op de hardstyleversie met een technobassdrum er onder geplakt. Niet echt de moeite waard.

De laatste disc is gemixed door Nicon van Subway Recordings. Een blik op de tracklist werpend blijken er 27 tracks op te staan. Voor een mix-cd als deze is dat bovengemiddeld veel! Kortom: lekker doorgemixed dus! De mix bestaat uit dubstep, een opkomende stijl in Nederland. Het is een nieuwe sound waar je toch even aan moet wennen en het daardoor lastig is om als leek wat over te schrijven. Verwacht geen ingewikkelde melodielijnen, harde kicks of snerpende hi-hats. Het is vaag, mysterieus en stiekem best lekker. Al zul je er wel een aantal keer naar moeten luisteren om het echt te kunnen waarderen.

Een aardige hardstyle-cd, een redelijk voorspelbare hardcoremix, een wat traag op gang komende technoschijf en 80 minuten vage dubstep: al met al is deze compilatie een redelijke. Het valt te prijzen dat een stijl als dubstep grote aandacht krijgt, er staan een hoop aardige tracks op maar het geheel valt tegen.