Super Meat Boy

Stefan (Nebo)

Gespeeld op de Xbox 360
Ook verkrijgbaar op de PC en Nintendo Wii

Zo nu en dan vraag ik mij af; word ik een steeds betere gamer, of worden games over het algemeen gemakkelijker? Ik denk het tweede; hoewel er vandaag de dag nog altijd moeilijke games verkrijgbaar zijn, is het overgrote deel een stuk gemakkelijker dan vroeger. Team Meat moet dit in het achterhoofd gehad hebben toen ze aan Super Meat Boy werkten. Waarom? Dat lees je hier!

Super wat?
Super Meat Boy is een 2D-platformer die spelers in de huid laat kruipen van, hoe kan het ook anders, Super Meat Boy; een blok vlees met armpjes, beentjes en een gezicht. Zijn liefje wordt ontvoerd door Dr. Foetus, een foetus in een robot met een glazen capsule als hoofd. Aan jou de taak om Dr. Foetus te achtervolgen door verschillende werelden om je liefje terug te halen. Elke wereld wordt ingeleid en afgesloten met een tof filmpje waaruit duidelijk wordt dat het goed zit met de humor van Team Meat.

Moeilijk
Dan nu ter zake: Super Meat Boy is moeilijk, heel erg moeilijk. Het enige dat het blokje vlees kan is springen en langs muren glijden en hiermee is de basis van de gameplay beschreven. Je zal met Meat Boy door een groot aantal levels moeten springen en glijden en zal daarbij gehinderd worden door cirkelzagen, projectielen, verkruimelende blokken, lava, spijkers, lopende banden, rondvliegend tuig en meer. De moeilijkheid van de levels stijgt mooi lineair door de game, maar je kunt gerust zeggen dat deze lijn een hoek van een graad of tachtig maakt ten opzichte van de horizontale as. Na de eerste wereld wordt het moeilijker, en moeilijker, en moeilijker, en moeilijker.

Wat dit betekent? Je zult vaak, nee, heel vaak, doodgaan. Bij elke verkeerde aanraking zal Super Meat Boy uit elkaar spatten en begin je per direct weer aan het begin van het level. De levels zijn vaak kort en als je door hebt hoe je moet bewegen vaak binnen dertig seconden uit te spelen maar elk obstakel is een kunst op zich om te overbruggen. Ik kan garanderen dat geen enkel ander spel zoveel voldoening geeft met het halen van een level. Wanneer je een level eenmaal gehaald hebt krijg je een herhaling te zien waarbij al jouw pogingen over elkaar geplakt zijn. In de extremere levels zal je dus zo'n vijftig Meat Boys door het level zien springen waarvan uiteindelijk slechts één de finish haalt. Je kunt deze herhalingen tevens opslaan, voor de uitzonderlijke prestaties. Wanneer je levels binnen een bepaalde tijd haalt, krijg je een A+. Voor de echte die-hards een absolute verplichting om te halen.

Moeilijker
Op de meest onmogelijke plaatsen heeft Team Meat pleisters in de levels geplaatst die, wanneer je een bepaalde hoeveelheid hebt verzameld, nieuwe karakters unlocken. Sommigen van deze karakters hebben unieke features en spelen anders dan Meat Boy, maar je zal ongetwijfeld altijd teruggrijpen naar het kleine blokje vlees, puur omdat je de opgedane vaardigheden het best met hem tot uiting kunt laten komen. De simpele gameplay werkt heerlijk en de levels zijn uitzonderlijk ontworpen. Naast pleisters kun je ook portals ontdekken die leiden naar een bijzondere wereld waarin je drie levels moet voltooien. Deze levels kunnen in een Gameboy-stijl zijn, een 8-bit stijl of andere bekende stijlen die een glimlach op je gezicht toveren.

Moeilijkst
Nog niet moeilijk genoeg? Maak je maar geen zorgen, want elke wereld heeft een schaduw-kant: de Dark World. De Dark World zit vol met de levels uit de gewone wereld, maar dan met een extra laagje ‘onmogelijk.' De wereld The Internetz kent verreweg de moeilijkste levels en vereist een verbinding met Xbox Live. Team Meat zal hier om de paar weken een lading nieuwe levels op zetten. Het mooiste van deze levels is dat ze helemaal gratis zullen zijn.

De perfecte score voor een nagenoeg perfecte game. Super Meat Boy is zijn 1200MS (tot en met 21 november zelfs maar 800MS) meer dan waard en is verplichte kost voor alle gamers. De hoge moeilijkheidsgraad zorgt voor een heerlijk potje gevloek maar een des te grotere voldoening bij het uitspelen. De funky beats, de simpele maar strakke graphics, de overheerlijke gameplay en de algehele afwerking verdient niks anders dan lof. Dit is de beste XBLA-game tot nu toe!

Cijfer
+ Uitdagend

- Niet voor softies