Boek: John Sandford - Slecht Geweten

Felienne (FelinuX)

Slecht geweten is al de 19e thriller van John Sandfort met Lucas Davenport in de hoofdrol, maar in Nederland is Sandfort nog niet echt bekend bij het grote publiek. Op de cover staat dan ook niet geheel onterecht 'het best bewaarde geheim van het genre'. Is het domme pech dat Sandfort in Nederland nog niet is doorgebroken, of er wellicht een goede reden voor?

In Slecht geweten lopen twee verhaallijnen door elkaar. Enerzijds is er in Minneapolis, waar het boek zich afspeelt, een republikeinse conferentie gaande, en moet Lucas Davenport op jacht naar een medogenloze bende die van plan is om republikeinen te gaan overvallen. Lucas wordt door een collega uit New York getipt dat deze bende mogelijk naar hen op weg is, en dat ze in New York al twee politieagenten hebben vermoord. Reden genoeg dus voor Davenport om naar hen op zoek te gaan, maar de zaak wordt bemoeilijkt door het feit dat de collega niet over namen beschikt en alleen een heel vaag signalement heeft. Anderzijds wordt zijn adoptiedochter lastig gevallen door Randy Whitcomb, een crimineel die Davenport verantwoordelijk houdt voor het feit dat hij in een rolstoel is beland. Randy is nogal sadistisch aangelegd en wil wraak nemen op Davenport door zijn dochter te ontvoeren. Zij is echt heel gehaaid, ontdekt zijn plan door vriendschap te sluiten met Juliet, een meisje waarvan Randy de pooier is.

Beide verhaallijnen zijn spannend, en de vraag rijst dan ook waarom Sandfort ervoor gekozen heeft om twee verhalen in een boek te stoppen. Het feit dat de verhalen elkaar soms kruisen maakt het geheel er namelijk niet geloofwaardiger op, want in feite hebben de zaken helemaal niets met elkaar van doen. De vraag rijst waarom de schrijver ervoor gekozen heeft om een goed thrillerplot over een geweldadige bende af te wisselen met de avonturen van een 14-jarig meisje dat op eigen houtje probeert af te rekenen met een instabiele moordenaar.

Hiernaast valt Sandfort ook in de welbekende vervolgval. Zoals vaker het geval is bij het zoveelste deel uit een serie, wordt er in het begin van het boek flink terugverwezen naar eerdere delen. Voor degenen die de eerdere delen niet kennen kan dit soms behoorlijk storen, en dat is ook hier het geval. Je blijft als lezer het gevoel hebben dat je er niet helemaal bij hoort, omdat je stukken verhaal mist. Maar om nu helemaal bij deel 1 te beginnen en je door de eerste 18 delen te worstelen lijkt ook niet helemaal de moeite waard.

Maar er is ook genoeg leuks te vertellen over Slecht geweten. Je snapt wel waarom Lucas Davenport het al zoveel boeken heeft volgehouden als hoofdpersoon; hij is een slim en geloofwaardig personage, dat zijn zaken met een goede combinatie van zakelijkheid en humor tegemoet gaat. Geen mopperende ongelukkige vijftiger, zoals je zo vaak tegenkomt in een typische thriller, maar een aimable en gezond persoon. Dat is een leuke afwisseling! Verder is het boek ook heerlijk vlot geschreven en zitten er een paar echt onverwachte twists in.  Jammer dus van het vervelende bijplot, maar al met al een prima thriller.