DVD: Growth

Martijn van Veen

Aan de filmposter is al te zien dat dit geen gezellige zaterdagavondfilm is. Growth is namelijk een thriller/science-fiction over een groep onderzoekers die in het jaar 1989 op het zogenaamde Cittyhunk Island een rare ontdekking doen. Na het doen van proeven op parasieten gaat er iets gruwelijk mis waardoor driekwart van de bevolking op het eiland uitgeroeid wordt. Eén persoon, Jamie Akerman, wist te ontkomen en gaat twintig jaar later weer terug om haar familie-eigendommen te verkopen. Maar natuurlijk is het op het eiland nog niet helemaal veilig.

Eenmaal aangekomen op het eiland blijkt namelijk dat een nieuwe generatie parasieten is opgestaan. Door deze nieuwe generatie zijn de eilandbewoners hun leven nog steeds niet zeker. Als Jamie en haar vrienden op het eiland komen, blijkt dat het stukje land waar ze verblijven vervloekt is. Lol maken en hun vriendschap verbeteren lijkt er niet in te zitten, want ze moeten rennen voor hun leven.

De filmposter is indrukwekkend te noemen, maar dat is de film allerminst. Alle horrorclichés komen hierin terug: matige schrikscènes, slechte B-acteurs, slechte seksscènes en slechte moordscènes. Het is een aaneenschakeling van slechte scènes. Helaas is de originaliteit ver te zoeken in Growth en is ook het einde verre van spannend.

De acteurs spelen zichtbaar nep en zonder enige passie. Het verhaal op zich is nog best te pruimen, maar de schrikscènes en de moordscènes zijn niet goed genoeg om de film te redden. Ook ontstaan er veel gaten in het plot, die aan het eind van de film nog niet beantwoord zijn. Na de goede indruk van de filmposter, blijkt de film een grote tegenvaller.

Het is duidelijk, Growth is geen aanrader voor een succesvolle filmavond. Maar als je juist van slechte horrorfilms houdt, dan is het zeker een goede film. Alle clichés komen terug: slechte acteurs, goedkope schrikeffecten en natuurlijk slechte sekscènes. Voor de fans is het zeker een goede keus om uit de budgetbak te vissen, maar wil je echt een kwaliteitsfilm, dan zou ik naar een hogere prijsklasse kijken. Als je deze film niet gezien hebt, heb je gegarandeerd niks gemist.