WRC: FIA World Rally Championship

wc-eend

Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar voor PS3 en de PC

WRC

Laat ik maar gelijk met de auto je huis binnenvallen, WRC: FIA World Championship Rally is geen topspel maar ook geen slecht spel. Ik ben niet bekend met andere rally-spellen dus verwacht geen vergelijkingen.

In den beginne
Bij aanvang van het spel moet je aangeven of je bekend bent met rally-spellen; wanneer dit niet het geval is zul je veel hulp krijgen bij het rijden. Ben je uitermate bekend dan zal de hulp uitstaan en zal je ook alleen maar kunnen racen met een cockpit-view.

In het hoofdmenu aangekomen heb je overzichtelijk een paar keuzes: Road to the WRC (carrièremodus), WRC Academy (oefeningen), Single Player (Time Attack, Single Stage, Single Rally, Championship), Hot Seat (zie Single Player maar dan voor vier spelers) en Xbox Live.
In Road to the WRC ben je een beginneling en ga je de weg omhoog, richting het WRC, beklimmen. Je mag uit twee 2WD-auto's een auto kiezen om je avontuur te beginnen en naarmate je verder komt kun je meer auto's kopen. Er zitten achttien auto's in het spel uit verschillende WRC-klassen (Junior-WRC, Production-WRC, Super 2000-WRC en de WRC).

WRC

Vormpjes, kleurtjes en sponsors
Nadat je een aantal races gereden hebt unlock je een aantal opties voor je auto. Denk hierbij aan de vormgeving van de auto-graphics, kleuren voor deze graphics en sponsors. Klinkt leuk maar er is weinig aan. Je begint met een aantal beperkte mogelijkheden en deze worden meer zodra je verder komt in het spel. Helaas geldt elke keuze die je maakt voor alle auto's die je bezit. Dus verf jij je 20.000 kostende bakkie helemaal geel, en switch je daarna naar je tien keer zo dure auto, dan is die ook helemaal geel.

Daarnaast kun je ook sponsors kiezen voor je auto; elke sponsor geeft een ander percentage aan sponsorgeld en levert je dus een kleine geldbonus op. Dit lijkt tactisch maar is het niet. Je moet simpelweg de sponsor zoeken die het hoogste percentage geeft, die selecteren en je bent klaar.

Whoopsie
Ik zal toegeven dat ik van schademodellen hou bij autospellen, ik wil mijn auto zien lijden terwijl ik over heuvels spring en bochten afsnij en ik had daarom ook de schade ingeschakeld. Al snel heb ik deze optie op weinig gezet (je kan kiezen tussen weinig en veel schade) want ik kon blijkbaar geen race uitrijden zonder mijn auto te molesteren.

Dit lag echter niet aan een raar schademodel maar meer aan het feit dat je je echt moet concentreren op de race om de auto heelhuids over de finish te krijgen. Een keer een foute beslissing en je auto klapt ergens op en zit je met schade; gebeurt dit twee keer dan is je kans verkeken om te winnen.

WRC

Met het schademodel op weinig kan je wat makkelijker een botsing overleven en nog steeds een goede kans op winst maken. Als je een kampioenschap doet mag je na elke race een uur aan je auto sleutelen. In het spel is dit gewoon een menu met alles wat aan je auto zit dat kapot kan gaan en hoeveel minuten het duurt om dit te maken.

Kies je ervoor om de schokdemper te maken of juist je radiator of je transmissiebox? Soms hoef je geen keuzes te maken en kan je alles in één keer maken. Maar zodra je keuzes moet maken wordt het spannend, want dat houdt in dat je de volgende race voorzichtiger moet zijn om hem uit te kunnen rijden. Helaas is na een kampioenschap je auto weer helemaal gemaakt en kan je met een gerust hart door naar het volgende event.