Guitar Hero: Warriors of Rock

Kevin (KoosyNL)

Guitar Hero: Warriors of Rock verschijnt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en Wii

Het is dit jaar een stuk rustiger met het uitkomen van Guitar Hero-spellen. Vorig jaar verscheen er nog meer dan een handjevol, maar dit jaar blijft het bij de release van Guitar Hero: Warriors of Rock. Deze game voor rockende gamers neemt je mee naar een episch gevecht met The Beast om de Demigod of Rock te bevrijden uit zijn gevangenis.

Calimero en de rockwarriors
Deze game geeft je haast het idee dat rockers last hebben van een Calimero-syndroom. De grote slechterik in het verhaal, The Beast, wordt in Warriors of Rock afgebeeld als een mechanisch monster. Een symbolische verwijzing naar de opkomst van techno en het verval van de pure rock. Gedurende het verhaal speel je met verschillende personages en elk personage heeft zijn eigen unieke kracht. Zo verdien je met de een gemakkelijker Star Power, terwijl een ander een hogere puntenvermenigvuldiger heeft. Elk personage representeert bovendien een bepaalde stroming binnen de rockmuziek, waardoor je steeds een ietwat andere insteek van de rockmuziek krijgt. In de verhaalmodus zet je geen scores neer, maar verdien je sterren. Wanneer een personage genoeg sterren heeft verzameld, transformeert deze tot een Warrior of Rock. Wanneer de acht rockers getransformeerd zijn, ben je klaar om het tegen The Beast op te nemen.

Het spel is te spelen met twee gitaren, een drumstel en een microfoon. Helaas heb ik de game enkel met gitaren gespeeld. Gedurende het verhaal wordt de muziek lastiger en lastiger. Vooral de metalnummers van de vele gitaarrifs geven blaren op je vingers. Het gevecht met The Beast bestaat uit drie nummers van de metalband Megadeth. Dat zijn flinke uitdagingen en ik moest dan ook terugschakelen naar de op een na makkelijkste moeilijkheidsgraad. Het verhaal biedt uitdaging genoeg, maar wanneer je het jezelf gemakkelijk maakt ben je met een uur of vier klaar.

Guitar HEro

Voor de doorzetters
Hero is echter een game die nadrukkelijk inspeelt op de hype van de achievements en het vrijspelen van extra's. Allerlei prestaties worden gemeten en bijgehouden. Om de haverklap verdien je een trophy, een achievement, speel je een outfit vrij of krijg je toegang tot artwork. Daarnaast heb je de mogelijkheid om jouw scores te vergelijken met die van je vrienden. Buiten het verhaal om draait Guitar Hero: Warriors of Rock gewoon weer lekker om cijfertjes.

De game doet er alles aan om het maximale uit de speler te halen. Zo heb je de mogelijkheid om na het verhaal veertig sterren per nummer te verdienen. Hiervoor is een foutloze prestatie niet nodig, maar wel een ijzersterk doorzettingsvermogen. Overigens moet hierbij wel gesteld worden dat de krachten van de helden van het verhaal enkel in de verhaalmodus te gebruiken zijn. Verder biedt de game de vertrouwde Guitar Hero-actie zoals we gewend zijn. Speel de sterren van de hemel, verdien Star Power en zorg dat je een zo hoog mogelijke score haalt. Hierbij biedt de Quickplay-modus de mogelijkheid om topscores neer te zetten en diverse in-game doelen te behalen, zoals het uitvoeren van een bepaald aantal strums, hammer-ons en pull-offs. Dit vergt oefening. En wat dat betreft kent Guitar Hero twee gezichten: de uitdaging van het uitvoeren van moeilijke nummers op een hoge moeilijkheidsgraad en het plezier van het spelen met meerdere mensen.

Guitar HEro Guitar HEro

Haat-liefdeverhouding
Sinds de eerste Guitar Hero-game op de Playstation 2 ben ik al fan van de serie. Ik heb weliswaar nooit een nummer in de expert-moeilijkheidsgraad kunnen uitspelen, maar dat maakt mijn plezier met Guitar Hero er niet minder op. Dit zijn leuke games. Iedereen snapt het en wanneer je vrienden weet te overtuigen dat het leuk is om te rocken, dan wordt het helemaal een feest.

Toch moet ik ook een kanttekening plaatsen bij Guitar Hero: Warriors of Rock. Ik had gedurende de game namelijk de grootste moeite om de playlist interessant te vinden. Af en toe werd ik verblijd met een goed nummer, maar veelal vond ik het oninteressant ragwerk. Nu ben ik van nature geen enorme rocker en vermaak ik me in de game meer met nummers als Self Esteem van The Offspring of Rockin' In The Free World van Neil Young. Ik heb het niet zo op Nine Inch Nails en Dragonforce, al vond ik Cryin' van Aerosmith eigenlijk ook weer een beetje misplaatst. Kortom, ik heb nogal gemengde gevoelens bij de nummers in de game. Wat dat betreft kan ik blij zijn dat Drowning Pool het nummer Bodies in de game heeft gestopt, want alleen dat nummer maakt voor mij al veel goed.

Guitar HEro

Fans van de Guitar Hero-serie halen met Warriors of Rock een leuk nieuw deel in huis om hun honger mee te stillen. Ben je op zoek naar echte vernieuwing dan kan je wellicht beter je geld bewaren op het keyboard/gitaar van Rock Band 3. De manier waarop het verhaal is opgebouwd, is interessant maar helaas niet veel meer dan dat. Dat de muziek in deze game niet helemaal mijn smaak is, mag geen doorslaggevende factor in de beoordeling zijn. De kracht van elke Guitar Hero zit ‘m in de sociale aspecten en het perfectioneren van je eigen spel. Bovendien weet Guitar Hero: Warriors of Rock de speler echt uit te dagen met de vele ingebouwde beloningen.
Bron: Novum

Cijfer
+ Interessant verhaal