Danceparty: Q-Dance presents: Fusion

Tom (Sethje)

De Heineken Music Hall in Amsterdam diende afgelopen weekend weer als hardstyle-tempel tijdens Q-Dance Presents: Fusion – The Next Level. Fusion is het hardstyle-label waar pioniers als Zany, Donkey Rollers en MC DV8 deel van uitmaken, maar waar ze ook oog hebben voor de nieuwe garde: The Pitcher, Noisecontrollers en B-Front. Samen met de rest van de Fusion-crew, verdeeld over het main-deck onder en het top-deck boven, zorgden zij voor de muzikale invulling van deze avond.

logo

Het thema van de avond was The Next Level, dit was verder niet heel uitgebreid uitgewerkt maar dat zou ook niet bij het label Fusion passen. Zij houden namelijk niet van al te veel poespas maar van hard beuken en lol maken. Toch was er van het thema wel iets terug te zien bij de twee stages. Boven de dj-booth in de main was de welbekende alien uit Space Invaders terug te vinden en in de kleine zaal boven was zowaar een ontzettend grote gameboy te zien.

Main

De avond werd geopend door mister Fusion himself Zany en zijn maatje Pavo. Ze draaiden wat early-hardstyle plaatjes terwijl het publiek een plekje in de zaal zocht. Inmiddels was Dozer in de bovenzaal al aardig aan het knallen en kwam onder andere Tatanka – Tokyo voorbij;als er zulke vette platen al op zo’n tijdstip worden gedraaid kon het weleens een topavond worden! Na Dozer was het de beurt aan Ryfle, de grote onbekende van de avond. Deze talentvolle DJ is al een aantal jaren bezig met het draaien van zijn favoriete muziek en via een stage bij Fusion B.V. kreeg hij de gelegenheid om zijn draaikunsten aan het grote publiek te tonen. Ryfle deed waar het publiek op zat te wachten, alleen maar dikke platen van de laatste drie jaar draaien. Als je opent met Builder – Her Voice kun je bij het gros natuurlijk al niet meer stuk, hij heeft zijn visitekaartje zeker afgegeven.

Ryfle

Rond de klok van twaalf was het tijd om naar de grote opening in de main te gaan kijken. Het aanwezige publiek werd door de Fusion-crew uitbundig begroet waarna de Toneshifterz, afkomstig uit Australië, aan hun eerste set op het Europese continent konden beginnen. Het geluidsniveau werd wat opgeschroefd en er kon worden los gegaan op hun grootste hits Electro Shock, Angels & Demons en hun collab met Bioweapon, Worlds Collide. Die track vonden ze zelfs zo vet dat ze hem er voor een tweede keer opgooiden, dit bleek een foutje te zijn.

12 uur

De Noisecontrollers kregen de zaal daarna lekker los met bekende plaatjes als Noisecontrollers – Revolution is Here en Brennan Heart – Till U Believe It, er was natuurlijk ook ruimte voor een meezingmomentje tijdens Brennan Heart – Just as easy (Wildstylez vs. SMD Remix). Hoogtepunt van hun set was toch wel de samenwerking met Psyko Punkz: Bass Mechanics. Hierna was het weer tijd om naar boven te verkassen, Jack of Sound maakte namelijk vanavond zijn debuut voor het grote publiek. Hij kon op een goed gevulde zaal rekenen en zoals verwacht draaide hij lekker stevig. Zijn tracks A Ghost Story en You ‘re Next werden goed ontvangen, deze platen gaan we zeker vaker horen.

Gameboy

Na deze beukset werd het publiek voor een lastige keuze gesteld, Zany beneden of Frequencerz in de bovenzaal. Na de geweldige performance van Frequencerz op Defqon.1 was de bovenzaal nu goed gevuld en de sfeer was hier opperbest, dit maakte de keuze makkelijk. De mannen hadden er duidelijk zin in en wisselden eigen werk als Driver en hun nieuwe track Freaqin' Melody af met gouwe ouwe Floorchrusherz – Psycho Stylez. Ook Psyko Punkz – Pull Ya Strings 2010 kwam nog voorbij, deze doet het natuurlijk altijd goed! Pinky pinky!

B-Front vs Titan
B-Front & Titan foto:www.q-dance.nl

De set waar door velen naar werd uitgekeken was toch wel B-Front vs Titan. Ze staan beiden bekend om hun harde en rauwe stijl van produceren en draaien. Dat in combinatie met het geluid van de Heineken Music Hall moest wel haast een groot succes worden. De mannen kwamen op met een mooie pac-man muts en deden wat er van ze werd verwacht: snoeihard draaien. Nadat iedereen net was bijgekomen van B-Front – Neophobia, gooide B-Front zijn nieuwe track Inner Creativity erop, ongelooflijk, wat een power! Ondanks dat er lekker gedraaid werd door de heren stond het publiek toch redelijk stil, misschien hadden zij er al een erg zware nacht opzitten? Gelukkig vormde dit voor de heren achter de dj-booth geen probleem want nadat B-Front vs Titan – Haunted en B-Front – Sleepwalker nog voorbij waren gekomen, sloten ze af met de track waar het publiek op hoopte: B-Front & Frontliner – Magic. Een geniaal sfeermomentje waarbij de heren dj’s zelf ook van de gelegenheid gebruik maakten om even los te gaan.

Zaal

Het laatste uurtje schroefde Kasparov het tempo nog iets verder op met zijn hardcore beats. Een mooie afsluiting van, wederom, een topavond in de Heineken Music Hall. Ondanks dat het volume tijdens dit evenement af en toe wat schommelde blijft het de toplocatie van Nederland voor dit soort gelegenheden. Organisator Q-Dance heeft goed aangevoeld wat past bij het label Fusion, niet teveel poespas, maar gewoon een knallende hardstyle avond!

show