Boek: Petros Markaris - Het kindermeisje

Kolomos

Elk land heeft wel zijn fictieve super agent of detective, Amerika kent James Bond, Engeland Sherlock Holmes en Nederland kent De Cock -hoofdpersonage van Baantjer-. Griekenland mag daarom niet achterblijven en daar komt Petros Markaris in het spel. In zijn nieuwe boek Het kindermeisje wordt commissaris Kostas Charitos op een mysterieuze zaak gezet. Deze commissaris, een man van eer, is iemand die met een kritische zelfkijk zijn zaken tot een goed einde probeert te brengen. In dit vijfde deel maakt Kostas een reis door de landen Turkije en Griekenland om zijn verdachte te lokaliseren.

Het kindermeisje

De titel verklapt al direct de verdachte, het kindermeisje, alleen deze oppasser is blijkbaar geen aanrader want ze is een oude vrouw die verdacht wordt van het vergiftigen van haar eigen familie. De Atheense commissaris is op vakantie in Istanbul met zijn vrouw om te ontsnappen van het thuisfront wegens familieproblemen. Maar nadat enkele dagen gepasseerd zijn wordt hij gevraagd om deze verdachte op te sporen. Hij heeft hier vanzelfsprekend weinig zin in omdat hij op vakantie is en omdat Turkije niet tot zijn werkveld behoort. Zijn baas dwingt hem informeel om hier toch aan deel te nemen en zo start de zoektocht naar het kindermeisje.

Petros Markaris laat zien dat hij bekend is met de Turkse en Griekse cultuur want hij neemt de lezer mee in de vitale straten van deze landen. Markaris is zelf geen groentje wat betreft taaldiversiteit en laat deze creativiteit duidelijk merken in de namen en kenmerkende producten. De vertaler tracht deze insteek te behouden en helpt de lezer een handje door middel van een register op het einde van het boek. Helaas zijn alleen de namen van personages en plaatsen opgenomen in dit register. De lezer zal zelf onderzoek moeten doen om achter de betekenis van bepaalde producten te komen.

Petros Markaris

Het boek leest snel weg door de heldere verwoording van Petros, ondanks de cultuurwoorden. Wel zou het boek beter omschreven kunnen worden als een politieroman in plaats van een literaire thriller, omdat de spanning niet erg hoog komt maar gecompenseerd wordt door een vermakelijk avontuur van de commissaris door Istanbul en Athene. Het boek is een absolute aanrader voor mensen die gepassioneerd zijn van Griekenland; sommige stukken zijn zo realistisch beschreven dat het het lijkt alsof je zelf op vakantie bent.