Tom Clancy's H.A.W.X 2

Fabian (Pannenkoek3000)

Gespeeld op de Xbox 360.
Ook verkrijgbaar voor de PlayStation 3 en de PC.

Tom Clancy's H.A.W.X. was een vliegspel dat een nichemarkt probeerde te doorbreken door vliegspellen lekker arcade en simpel te houden. Het spel werd een redelijk succes, maar had jammer genoeg repetitieve gameplay en was grafisch een teleurstelling. Met H.A.W.X. 2 doet Ubisoft een tweede poging en we zijn gaan kijken of dat gelukt is.

Een ander hekel punt aan het eerste deel is dat het verhaal flinterdun was. In H.A.W.X. 2 is dit niet meer aan de orde en het verhaal zit prima in elkaar. Na een testrit wordt je thuisbasis al gelijk aangevallen door terroristen en plat gebombardeerd. Het verhaal beleef je door de ogen van drie gevechtspiloten, een Amerikaan, een Rus en een Brit. De manier van vertellen vertoont sterke overeenkomsten met hoe we die gewend zijn van de Call of Duty-serie. Daar werd het verhaal ook verteld door de ogen van verschillende soldaten met stukjes verhaal in de laadschermen. Zoals de meeste Tom Clancy-games houdt het verhaal je bij de les, al kan het soms wat verwarrend worden. De omgevingen zien er goed uit voor zo'n grote omgeving. Van dichtbij is het niet heel gedetailleerd, maar op hoge afstand ziet alles er prima uit. De vliegtuigen zien er ook realistisch uit en er zijn veel verschillende modellen om te bewonderen. Helaas zijn de cutscenes van een minder hoog niveau, hier is duidelijk minder moeite in gestoken. Jammer, want het verhaal wat de game probeert over te brengen wordt hier voornamelijk door verteld.

Het vliegen zelf werkt afwisselend goed en slecht. Zo zijn er de luchtgevechten waar je de straaljager prima kan manoeuvreren en vijanden kan neerhalen. Maar dan komt er een volgend level waar je op grondtroepen moet vuren en dan speelt het niet helemaal fijn. Het bewegen op kleine gebieden is erg lastig waardoor neerstorten vaak het gevolg is van grondaanvallen. De campaign zit goed in elkaar, er is veel afwisseling in de missies. Zo ben je eerst bezig met vijandelijke straaljagers uit de lucht te knallen, de volgende missie bestuur je een UAV en scan je gebouwen en in een andere missie bescherm je een konvooi met een AC-130. Dit zorgt dat de gevechten met straaljagers niet saai worden, zoals in deel 1 wel vaak het geval was.

Een tegenvaller is dat sommige missies wel erg lang duren. Soms zit je langer dan twintig minuten op andere straaljagers te schieten en dit wordt gewoon erg saai. Als je hierna ook nog eens neerstort of afgeknald wordt en alles weer opnieuw moet doen dan had ik echt de neiging om de game omhuld door de Xbox 360 uit het raam te gooien. Korte missies en een degelijk checkpoint-systeem had dit makkelijk kunnen oplossen. Soms lijkt het ook alsof de AI van de tegenstanders vals speelt. Zo stuurde ik wel tien hittezoekende raketten op een vijand af, maar deze bleef flares (warmte afgevende staven die de raketten naar zich toe trekken) afvuren, alsof er geen limiet op zat. Zelf zit je na drie flares al zonder, dus dit voelt een beetje oneerlijk. De campaign is met maximaal vier spelers co-op te spelen en dit is erg leuk. Het zorgt voor wat afwisseling en samen spelen is altijd leuker dan in je eentje.

Over de campaign ben ik een stuk meer te spreken dan over de inspiratieloze multiplayer. Deze is oppervlakkig en komt neer op steeds in de lucht neerknallen van andere straaljagers. Er zijn makkelijke manieren om raketten te ontwijken en de gevechten zijn langdradig en niet spannend. Er is een level-systeem waardoor er nieuwe vliegtuigen en perks vrij te spelen zijn. De game faalt hierin ook met de balans, spelers van een hoger level hebben een te groot voordeel over lagere level spelers. Hierdoor is het zwaar frustrerend als je in een match komt waar meer dan de helft van de spelers het dubbele van jouw level zijn.

H.A.W.X. 2 is een game met twee gezichten. De campaign is zeker de moeite waard als je door een paar frustrerende feiten heen kan kijken. Deze gebreken zijn de valsspelende AI, ellenlange gevechten en soms niet meewerkende controles. In co-op met vrienden zul je zeker plezier beleven met H.A.W.X. 2. De multiplayer is een heel ander verhaal en daar kan je beter je tijd niet in steken. Als no-nonsense arcade actie in jouw straatje valt dan past de game zeker bij jou. Zoek je meer realisme en ben je gefocust op multiplayer? Dan kan je deze game beter laten liggen.

Cijfer
+ Leuke Campaign met goed verhaal
- Multiplayer saai en ongebalanceerd