CD: Plan B - The Defamation Of Strickland Banks

Martin (waterman2012)

De Brits, Ben Drew, beter bekend als Plan B, ontbreekt het nog aan een grote Europese doorbraak. In Engeland is zijn tweede album The Defamation Of Strickland Banks reeds platinum, terwijl de singles van begin dit jaar, 'Stay Too Long' en 'She Said', hier nauwelijks werden gedraaid. Wel vreemd, want zij waren ineens compleet anders dan hetgeen hij op zijn debuut 'Who Needs Action When You Got Words' liet horen. Tijd om Plan B nog eens onder de aandacht te brengen, omdat de man meer blijkt te zijn dan een rapper met gitaar.

Na optredens bij een talentenjacht van de BBC, 'Sounds of 2006', waarin hij gewelddadige teksten rapte terwijl hij akoestische gitaar speelde, verwierf Drew de bijnaam 'The British Eminem'. Op het debuut uit datzelfde jaar, 'Who Needs Action When You Got Words' was dat ook met name de stijl van Plan B. Met dit nieuwe album bewijst hij echter meer te kunnen en meer te zijn. Drew is namelijk ook al een tijdje acteur. In 2005 speelde hij voor het eerst in een korte film mee en afgelopen jaar was hij te zien in een grotere productie, namelijk Harry Brown met onder meer topacteur Michael Cain. Tevens schrijft en regisseert hij ook zelf. De liedjes op het eerste album waren dan ook geen eigen ervaringen met een harde jeugd, maar fictieve verhalen gebaseerd op de harde werkelijkheid. Dit nieuwe album bevat ook een verhaal. Het verhaal van Strickland Banks. Banks, een succesvol soulzanger, belandt in de cel na een valse aanklacht van verkrachting door zijn eigen vrouw en krijgt daar met een ruige tijd te maken. We zullen het nog gaan zien, want deze cd is tevens de soundtrack voor een film met gelijknamige titel, welke nog in de maak is.

De openers 'Love Goes Down' en 'Writing's On The Wall' zijn meteen vrij verrassend wanneer je zijn oude stijl bent gewend. Drew bezit inderdaad een goede soulstem, die het midden houdt tussen Smokey Robinson en Terence Trent D'Arby. De songs steken goed in elkaar en klinken ook eigentijds als bij bijvoorbeeld Amy Whinehouse. De singles 'Stay Too Long' en 'She said' volgen daarop en die gaven, zoals gezegd, reeds blijk van een nieuwe koers. De eerste doet zelfs aan de Beastie Boys denken in de tijd van 'Ill Communication' en op de tweede rapt Drew meer op een Britse manier zoals The Streets.

Vooral dat mengseltje van The Street vs Motown komt terug in de songs 'The Recluse', 'Darkest Place' en de afsluiter 'What You Gonna Do'. Eerlijk is eerlijk, deze man is supermuzikaal en schrijft aanstekelijke songs. Verder mogen nummers als 'Traded In My Cigarettes', 'Prayin' en 'Free' wel de nodige cliches bevatten, ze worden gewoon heerlijk vertolkt. Bovendien heeft het album een geweldige sound door toedoen van veel sessie-muzikanten en een bekwame productie door Paul Epworth (o.a. Bloc Party en Primal Scream). Verder zijn 'Hard times' en 'I Know A Song' prima ingetogen ballads, en is een ander rustpunt, 'Welcome To Hell' een heerlijk nummer met en lekker lijzige beat om bij weg te dromen.

De aankomende soundtrack van de film The Defamation Of Strickland Banks is een hele knappe tweede cd van Plan B. Zo knap zelfs dat de platenmaatschappij alleen nog maar soulcd's van Drew wil uitbrengen. Voor degene die deze cd zien en veroordelen als een commerciële uitstap, wees niet getreurd. Hij heeft inmiddels een eigenlijk label opgericht waarop binnenkort weer een rauwe rapplaat zal verschijnen.

Tracklisting:

1. Love Goes Down 3:52
  2. Writing's On The Wall 3:42