DVD: Godspeed

Hans-Robert (Adagio)

Verlossing. Dat thema staat centraal in de film Godspeed. De film uit 2009 is vorige maand in Nederland op dvd uitgekomen en gaat over de jonge gebedsgenezer Charlie Shephard, die de grootste moeite heeft om zijn leven op de rails te houden. Hij gelooft eigenlijk nauwelijks meer in de toneelstukjes die hij wekelijks in zijn kerk opvoert en moet zijn uiterste best doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Zijn huwelijk staat op springen en zijn oude drankprobleem steekt de kop op. En net als je denkt dat het niet erger kan, slaat het noodlot toe: Shephards vrouw en zoontje worden op brute wijze overvallen en vermoord.

Verteerd door verdriet en wraakzucht trekt Shephard (gespeeld door Joseph McKelheer) zich terug in een trailer in de bossen van Alaska. De moordzaak blijft onopgelost, totdat Shephard een half jaar later de mooie Sarah Roberts (Courtney Halverson) tegen het lijf loopt. De tiener smeekt hem om haar vader te genezen. Sinds de dood van Sarahs moeder, een voormalig 'patiënte' van Shephard, staat haar vader met één been in het graf. Maar al snel komt Shephard er achter dat er meer aan de hand is.

Wat volgt is een spannend, maar enigszins voorspelbaar verhaal. De goede acteerprestaties en de schitterende sfeerbeelden van Alaska maken veel goed. Godspeed doet wat dat betreft denken aan de film Insomnia van Christopher Nolan. De film laat goed de innerlijke strijd van Shephard, Sarah en haar broer Luke (Cory Knauf) zien. Duidelijk is dat ieder op zijn of haar manier op zoek is naar verlossing, en uiteindelijk zal iedereen het op zijn of haar eigen manier vinden.

Voor een indie-film met een klein budget maakt Godspeed werkelijk indruk. Minpuntje zouden de dialogen kunnen zijn. Sommige teksten komen af en toe ongeloofwaardig uit de kelen van verschillende acteurs. Aangezien McKelheer en Knauf zelf de teksten geschreven hebben, hadden ze samen met regisseur Robert Saitzyk tijdens de repetities al kunnen concluderen dat sommige dialogen misschien herschreven zouden moeten worden, simpelweg omdat ze op het moment van uitspreken niet bij de acteur en in de scène passen.  Hetzelfde geldt voor de 'f-word'-tirades die af en toe de revue passeren: ze voelen 'out-of-place' omdat naar mijn mening Godspeed simpelweg geen gevloek nodig heeft om de aandacht van de kijker vast te houden. Verwacht overigens geen spannende extra's op het schijfje; een paar trailers naast de film is alles wat er te zien en te horen is.

Maar laat dat de pret niet drukken. Godspeed is namelijk een pareltje onder de vele 'onbekende' indie-films die het bekijken waard zijn. Wie op zoek is naar een verrassende en sfeervolle film met een flinke dosis spanning, doet aan Godspeed geen slechte keus. De film laat na afloop genoeg over voor een diepgaand gesprek over het leven, eenzaamheid, religie, liefde, angst en opportunisme.