CD: Baskerville - Disco Biscuits

Joost Melis (Pink_Floyd)

Muzikaal gezien staat Haarlem ineens weer op kaart in 2010. Zeker na een succesvol optreden op Sziget en op Lowlands van het producersduo Baskerville. De India-tent op Lowlands was nauwelijks groot genoeg voor het optreden dat de heren daar gaven en ook op Sziget ging blijkbaar het publiek helemaal los. Velen zouden dat graag thuis of ergens anders nog een keertje lichtjes over willen doen; voor hen en voor andere liefhebbers van elektro+ is er het debuutalbum van Baskerville: Disco Biscuits.

Het tweetal bestaande uit Thijs van der Klugt en Bart Possemis hebben met de hulp van andere Nederlandse muzikanten een veelzijdig album afgeleverd, vandaar de aanduiding elektro+. Naast de bulk elektro trekken er bijvoorbeeld rock, funk, dub en hiphop voorbij. Het bekendste nummer van de plaat is de leadsingle 'Devil's Town' die al behoorlijk wat airplay op de Nederlandse radio krijgt. Hierop zingt Bart van Liemt (The Sheer) een deuntje mee. Een andere bekende is Jacqueline Govaert (nu solo, voorheen Krezip). Zij leent haar stembanden uit op 'Stick Together', een track die qua energie en dynamiek toch een beetje buiten de boot valt op het album. Blondie op elektro lijkt het soms, maar het vette geluid dat zo voornaam op de rest van de schijf aanwezig is blijft op 'Stick Together' uit. Pete Philly krijgt die energie wel uit de track getrokken en rapt erop los in 'To The Crib'.

De belangrijkste elementen op de plaat zijn echter de stuiterende beats, samples en bleeps die Baskerville voor ons uitstallen, de rest is een toetje. 'Pushing Around' laat Disco Biscuits als een vette kokosmacrone beginnen. Een vloervuller pur sang die er meteen op los rockt. Alex Krottje (Heist) verzorgt hierop de passende vocalen en pompt de boel nog eens verder op. Het vervolg 'Ready To Blow' gooit wat meer funk en schwung op de plaat, 'Daybreak Delay' bliept er vrolijk op los en op 'It's Time' lijkt alsof Iggy Pop en The Stooges in de mengtafel zijn gekropen. Baskerville levert een prima plaat af, die live helemaal kan knallen, maar waar je door je eigen speakers ook al erg blij en energiek van wordt.