CD: Malle Pietje and the Bimbos - La Vida Vulva

René (MrManiak)

Als ik de nieuwe cd van Malle Pietje and the Bimbos moet omschrijven, dan heb ik aan een paar woorden genoeg. Punk, ongenuanceerd, seks, drugs, drank, totale willekeurigheid en powerchords. Is het bijzonder genoeg om naar de platenboer te gaan, of wil je La Vida Vulva liever laten liggen? Wacht niet langer en lees snel verder.

Malle Pietje and the Bimbo's - La Vida Vulva

Rock als een paard

Vanaf de eerste track (Alcohol and Drugs) wordt je van de bank geknalt met de muziek. Na een rustige intro pompen de powerchords door de kamer, begeleidt door een songtekst die gaat over... precies, alcohol en drugs. Het nummer gaat er in zo'n rotvaart doorheen dat je na de tweeënhalve minuut geen idee hebt wat je nou net hoorde. Ook 'Paardenrock' geeft je zo'n gevoel. Een lekker snel nummer met een tekst die werkelijk nergens op slaat: de schoonheid van paarden. Hoe random het ook mag klinken, toch is het een track die lekker weg te luisteren is.

Als je goed luistert is de complete opbouw van het album hetzelfde. Lekker snelle muziek, absurde teksten en veel vrolijkheid. Je kan natuurlijk zeggen 'no shit', maar weinig albums zijn na 14 nummers niet meer onderhoudend met deze formule.

Kaas en pogo, wat een goede combinatie!

Van alle tracks op het album, zijn er toch duidelijk enkele uitblinkers. De hit 'Stof In De Wind', met als gastartiest Vjeze Fur van de Jeugd van Tegenwoordig, klinkt als een Nederlandse versie van 'Walk This Way' van Aerosmith en Run DMC. Een rapper die samen met een rockact een zeer speciale track weet te maken, het concept is goed, de uitwerking is zelfs nog beter. Ook 'OI! the Person' heeft mijn aandacht kunnen trekken. "Hard werken, voor een paar centen, en die breng ik naar de kroeg. Veel drinken, met mijn vrinden, tot morgenvroeg". Ja, het liedje gaat over flink tanken, maar wel lekker op je eigen manier. Want "het is mijn leven!" Lekkere riffjes, fijne muziek, goede track.

De meest random plaat is en blijft 'Kazen En Pogo'. Lekker opgezweepte instrumentals met op de voorgrond de filosifie hoe verschrikkelijk goed kazen en pogo's in combinatie met elkaar zijn, vooral dat het goed is voor je stoelgang. Briljant nummer, als je dit soort absurdheid kan waarderen.

Het album kent twee talen, namelijk Engels en Nederlands. In mijn ogen zijn de Nederlandstalige tracks een stuk leuker en interessanter om naar te luisteren dan de Engelstalige, maar dat kan heel persoonlijk zijn. Al met al, La Vida Vulva is een album die leuk is om een keertje te luisteren. Het is absurd, snel, vrolijk en grof. Je mist niet vreselijk veel als je hem niet hoort, maar mocht je het album in de winkel zien liggen... Neem de gok en geef het album een spin in je speler.

Tracklist:

1) Alcohol And Drugs
2) Paardenrock