Boek: Andrew gross - Dodelijke Gok

Wouter Kursten (Magneet)

Dodelijke gok is alweer het tweede boek met inspecteur Hauck in de hoofdrol. Toevalligerwijs staat hij met zijn dochter in de vuurlinie bij iets wat lijkt op een wraakactie. Bij deze actie wordt een procureur gedood en het is aan Hauck om achter de dader aan te gaan.

Andrew Gross was eerder verantwoordelijk voor de boeken Code Blauw en Valse Lading. Hij leerde het schrijversvak van James Patterson met wie hij eerder al zes thrillers schreef. In het verleden was hij ook directeur van meerdere merken sportkleding. Door een toevalstreffer kwam hij in contact met Patterson die iemand zocht om samen enkele boeken mee te schrijven. Gross had toen net zelf zijn eerste manuscript laten lezen door een editor.

Dit verhaal gaat dus over rechercheur Hauck die een schietpartij op moet lossen. Tijdens de zoektocht raakt hij verstrikt in een web van politieke machtsspelletjes van mensen die hem zoveel mogelijk tegen proberen te werken. Uiteindelijk blijkt het allemaal om geld te draaien. Met name een goksyndicaat blijkt overal wel wat vingers in de pap te hebben.

Dodelijke Gok is een typische Amerikaanse politie-thriller; de held doet zelf 90% van het werk en lost zodoende de zaak zo goed als in zijn eentje op. Dit is dan ook meteen het grote manco van dit boek, de andere karakters doen wel mee maar blijven qua persoonlijkheid van bordkarton. Maar ook alles wat er gebeurt is zo voorspelbaar dat het net een slechte B-film is die voor vijf euro bij de Blokker in de bakken ligt.

Al met al is Dodelijke Gok dus niet echt een boek dat je moet lezen voor het diepgaande verhaal. Mocht je echter een boek zoeken om puur wat uurtjes hersenloos te lezen dan moet je hem zeker een keer lenen in de bibliotheek.