Everybody's Tennis

Stefan (Nebo)

Exclusief verkrijgbaar op de PlayStation Portable

Tennis is één van de vele sporten die regelmatig verwerkt wordt in videogames. De Everybody's-Serie pikt hier ook een graantje van mee en kwam in 2007 met Everybody's Tennis voor de PlayStation 2. Na een kort uitstapje naar Everybody's Golf, begon de ontwikkelaar aan een nieuwe Everybody's Tennis voor de PlayStation Portable. Is deze tennisgame echt voor iedereen?

Ballen van plezier
Waar de meeste tennisgames draaien om het winnen van toernooien om de grootste tennisser van de wereld te worden, kent Everybody's Tennis een heuse verhaallijn die iets anders in elkaar zit. Jij gaat als jonge tennisser op pad om ongelukkige mensen gelukkig te maken door middel van een potje tennis. Tennis is dé sport bij uitstek voor het verspreiden van plezier en geluk. Dit doe je door op verschillende locaties over de hele wereld rond te lopen en met mensen van alle categorieën een potje te tennissen. In dit opzicht lijk je de game te kunnen definiëren als een tennis-RPG waarbij het aan jou de taak is om in elk level, met de typische top-down view, een manier te vinden om de persoon te bereiken die om wat voor reden dan ook niet gelukkig is, om deze vervolgens in te laten zien dat een lekkere pot tennis alles oplost. Het klinkt volslagen idioot, maar het werkt uitstekend en ik bereikte een moment dat ik inderdaad dacht dat tennis de oplossing is voor alles.

Ballen met RPG-elementen
Zoals het een echte RPG betaamt, is het natuurlijk de bedoeling om te stijgen in level. Dit doe je in Everybody's Tennis met, houd je vast, tennis. Hoe beter jij tennist en hoe harder jij je tegenstander de grond inboort, des te meer punten scoor je. Gaandeweg unlock je een hoop kleding en accessoires die je tennisser definiëren op het gebied van kracht, snelheid, techniek en dergelijke. Speciale combinaties van kledingstukken kunnen een extra boost geven aan eigenschappen, dus het is aan jou om zo nu en dan het pashokje in te duiken. Een ander RPG-element is de mogelijkheid om je eigen team samen te stellen. Tijdens het verspreiden van liefde en plezier met tennis rekruteer je vrienden die je in kunt zetten in de singles en doubles. De kunst is om meerdere kostuums klaar te hebben voor elke speler, zodat je voor elke specifieke match de beste combinatie in kunt zetten. Overigens is de invloed van de combinaties van spelers en kleding niet bijzonder groot en zal winst of verlies voornamelijk afhangen van je eigen skills. Zo heb ik de game voornamelijk met één speler gespeeld, zonder al te veel te puzzelen met kleding. Toch is het RPG-element meer dan welkom en brengt het wat meer diepgang in de anders vrij eenvoudige, maar toch leuke, gameplay.

Dan nu waar de game om draait: tennis. De gameplay-mechaniek die de developer heeft gebruikt voor Everybody's Tennis is eenvoudig voor de beginner, doch uitdagend en diepgaand voor de gevorderde tennisser. Er bestaan meerdere soorten shots, waaronder dropshots en sliceshots en naarmate je beter wordt, unlock je nog enkele andere technieken. Bij het serveren is de timing belangrijk. Door middel van de analogestick of de vierpuntstoets, afhankelijk van wat je zelf lekker vindt spelen, kies je een hoek waar je de bal naartoe wilt sturen. Sla je te vroeg of te laat dan raak je de bal minder hard. Tevens zul je moeten letten op waar je staat op het moment dat je de bal raakt. Naast je tennisser is een vage lijn te zien die aangeeft waar het midden van je racket zal zijn op het moment van slaan. Lijn je deze precies uit met de bal, dan zul je harder slaan. Met de vrij eenvoudige manier van spelen zijn flink tactische rally's te maken die de anders vrolijk ogende game kan doen veranderen in een bittere strijd op het tennisveld. Het is alleen jammer dat deze bittere strijden pas later in de game voor zullen komen, gezien de redelijk lage moeilijkheidsgraad van de game.

Met zijn viertjes
Naast de verhaalmodus is er niet bijzonder veel te doen in Everybody's Tennis, maar dit is ook niet nodig. Wat wel een waardevolle optie is, is de multiplayer-optie. Hiermee kun je lokaal met maximaal vier spelers de baan op en gebruikmaken van de vaardigheden die je hebt opgedaan in de verhaalmodus. Het is dan wel weer erg jammer dat de game niet online te spelen is, dus je zult op zoek moeten gaan naar vier vrienden met een PlayStation Portable.

Everybody's Tennis oogt en klinkt als een Japanse game, met de typische figuurtjes zoals we gewend zijn van de Everybody-games en muziekjes met flink wat tempo en vrolijke bliepjes. Grafisch gezien zit de game uitstekend in elkaar. In de game bezoek je verschillende plekken op aarde, en dit weet de game goed over te brengen met een prima leveldesign. Zo nu en dan zijn de levels wat klein en had ik net iets meer willen puzzelen voordat ik verder kon, maar daar is Everybody's Tennis net niet genoeg een RPG voor.

Everybody's Tennis is een tennisgame voor, zoals de tital al impliceert, iedereen. De eenvoudige en verslavende gameplay is voor beginnelingen goed op te pakken, en naarmate je meer vaardigheden verkrijgt, lijkt de vrij oppervlakkige gameplay toch aardig diep te gaan. De verhaalmodus is uitstekend uitgewerkt en zal je een tiental uurtjes bezighouden. Hierna kun je nog verder met de multiplayer-opties of alle tegenstanders in de verhaalmodus nog een keer verslaan. Het gebrek aan een online modus of veel andere opties weerhoudt de game ervan om echt te stralen, maar voor de verloren uurtjes is Everybody's Tennis zeker een aanrader.

Minpunten Cijfer
+ Simpel en toch redelijk diepgaand
- Geen online-optie