CD: 2x 100 Zomerhits in de Mix

Martijn van Veen

De zomer is in volle gang, al valt het weer in Nederland ietwat tegen de laatste dagen. Een oplossing om de zon weer in je gezicht te laten schijnen is om op vakantie te gaan naar het zonnige buitenland. Maar je zou ook in eigen land kunnen blijven, zomerhits draaien en hopen op een heerlijke hittegolf. De laatste oplossing gaan we proberen met twee cd's vol met zomerhits. Summerdance 2010 Megamix Top 100 en 100 Lekkerste Zomerhits in de Mix.

De eerste cd is Summerdance 2010 Megamix Top 100. De cd is mede mogelijk gemaakt door radiozender SLAM!FM en dat is ook meteen duidelijk. Het dancegehalte is erg hoog op deze cd. Artiesten als Cascada, Fake Blood, Bob Sinclar en Crookers komen allemaal langs op de drie schijfjes. Minder dance-achtige nummers staan er nauwelijks op, maar de rustigere Caro Emerald staat er twee keer op (met 'Back It Up' en 'A Night Like This'). Helaas missen de zomerhits van dit jaar van bijvoorbeeld Yolanda Be Cool & D-Cub ('We No Speak Americano') of Swedish House Maffia ('One') op deze verzameling. De meeste tracks zijn al meer dan een jaar geleden uitgebracht. Wel zijn de nummers aan elkaar gemixt, zodat het lijkt alsof op elke cd één lang nummer staat. Er is (gelukkig) niet in de tracks zelf gemixt, maar alleen begin en eind zijn aan elkaar gekoppeld.

De cd 100 Lekkerste Zomerhits in de Mix bevat meer variatie in de muziekstijlen. Golden classics als 'In the Summertime' van Mungo Jerry en 'Walking on Sunshine' van Katrina & The Waves komen langs op deze zomerverzameling. Ook hier wordt Caro Emerald niet overgeslagen en bevat het tevens nieuwere hits van Dizzee Rascal, Guru Josh, Ian Oliver en Paul & Fritz Kalkbrenner. Helaas vergeten de makers van de cd's ook de nieuwste zomerhits van bijvoorbeeld Graffiti6 ('Stare Into the Sun') of Ginger Ninja ('Sunshine'). Op deze verzameling zijn de nummers eveneens aan elkaar gemixt, net als bij de Summerdance-box. Vele nummers op de cd's zijn (verkrachte) nummers van eerder. Zo is de 'Lambada' (origineel van Koala) vernieuwd in een hippere versie en is ook 'Played A Live' van Safri Duo voorzien van een nieuw dance-jasje. Maar dat blijft een persoonlijk iets of je het goed vindt klinken of niet.

De cd's staan sowieso gegarandeerd voor een zomergevoel bij het beluisteren, maar helaas missen de nieuwste hits op beide boxen. Het labeltje met '2010' is misschien overbodig, omdat de verzamelingen van elk jaar hadden kunnen zijn, gezien de tijdloze nummers. Welke cd je de voorkeur geeft, hangt natuurlijk van de tracklist af. Wil je de zomer doorbrengen met dancemuziek, dan is de Summerdance 2010-box iets voor jou. Maar heb je, naast dance, ook zin in meer variatie, dan kun je het beste de 100 Lekkerste Zomerhits kopen. Helaas zijn beide cd's zonder Ginger Ninja, Yolanda Be Cool of Graffiti6, maar deze staan volgend jaar ongetwijfeld op andere zomerhitsboxen. Dan kunnen we volgend jaar daar weer over klagen.