DVD: Alice In Wonderland

Tim

Kennen we allemaal niet het verhaal van dat kleine meisje dat via een gat in de grond kennismaakt met een wereld waarin alles anders is? Ja, dat kennen we; dat is Alice in Wonderland. Tim Burton en Disney brengen je dit verhaal met meesterclown Johnny Depp in de hoofdrol.

Alice In Wonderland dvd cover

Het verhaal van Alice In Wonderland gaat toch al redelijk wat jaartjes mee. Een meisje dat zich in een wereld waande met pratende dieren en waar groeien en krimpen zeer dicht op elkaar volgden. Het oude verhaal wordt nog eens dunnetjes overgedaan in de versie van Tim Burton. De regisseur werkt sinds jaar en dag samen met Hollywoods extravagante Johnny Depp. Samen hebben de twee menig kassucces achter hun naam staan. Ook nu hebben beide heren de handen weer ineengeslagen voor de 'remake' van Alice In Wonderland.

Het begint eigenlijk pas weer allemaal te kloppen wanneer Alice (Mia Wasikowska) in het konijnenhol valt en terechtkomt in een kamer die eigenlijk te groot voor haar is. Alice is inmiddels 19 jaar oud en staat op het punt te moeten zwichten voor een voor haar gekozen man. Dankzij de val in het konijnenhol belandt ze in een reis om te achterhalen wat haar ware lot is. Iedereen om haar heen in de 'echte wereld' leeft een leven dat volledig is uitgestippeld volgens een plan. Alice is niet van plan net zo te eindigen als haar oude tante (de vrouw wacht nog steeds op haar prins) en gaat op zoek. Haar zoektocht leidt haar door een bijzondere wereld die zij al eens als klein meisje heeft betreden. Iedereen in de wereld kent haar nog en wacht op haar komst...

Alice In Wonderland screenshot

Het Wonderland waar Alice in terechtkomt, is een wereld die zich nog buiten je eigen fantasie begeeft. Met het rondrennende konijn met z'n klok en de verdwijnende kat kom je dingen tegen die je steeds weer blijven verbazen. Wat je wellicht niet verbaast, is de finesse waarmee Mad Hatter (Johnny Depp) wordt neergezet. Depp is natuurlijk de meester van de leipe types en hij bewijst dit dubbel en dwars in Alice In Wonderland. Met zijn rare trekjes, vreemde oogopslag en belachelijke make-up is hij weer een vreemde snuiter geworden. En wat voor één! Je kunt eigenlijk wel stellen dat hij toch de hele film draagt. De acteerpresaties van Anne Hathaway (White Queen), Helena Bonham Carter (Red Queen) en Mia Wasikowska (Alice) ten spijt; Depp is en blijft degene waarvoor je de dvd gaat kopen. Hij zet een zeer grappige en aandoenlijke Mad Hatter neer, een rol die alleen hij met verve kan vervullen.

Alice In Wonderland is zeker een film die je gezien moet hebben. Als je Johnny Depp in Pirates, Sweeney Todd en Charlie and the Chocolate Factory wel kunt waarderen, vind je deze film ook leuk. Zeker voor kinderen is het een waar avontuur om de wegen van Alice te volgen. Voor de volwassenen zitten er wat kleine grapjes in die de kleintjes nog niet zulen begrijpen, erg leuk dus voor jong en oud.

Alice In Wonderland screenshot

Extra's

Na een zeer leuke film van 104 minuten kun je nog kiezen de extra's op de dvd te bekijken. Doe dit! Ze gunnen je een kijkje in het proces dat schuilgaat achter het maken van een film als deze. De wondere wereld ziet er dan een heel stuk anders uit. Ook maak je kennis met de Mad Hatter en hoe hij tot stand gekomen is. Bij de derde extra zie je hoe Alice wordt aangekleed in de film. Deels letterlijk, maar je ziet ook waarom juist Mia gekozen is om de rol van Alice te spelen.