Film: Predators

Johnny (JianniB)

23 jaar na de klassieke Predator met Arnold Schwarzenegger en 20 jaar na de tweede en laatste Predator-film komt 20th Century Fox met  Predators. Na de recente en teleurstellende Alien versus Predator (AVP)-films is het maar de vraag of we hier echt op zitten te wachten. Toch doen oude films die in een nieuw jasje worden gestoken het tegenwoordig erg goed en zullen fans van dit genre met smart op deze film gewacht hebben. Zal regisseur Nimròd Antal zowel de fans van het genre als het gros van de bioscoopbezoekers kunnen bekoren?

Een groepje professiononele killers van over de hele wereld wordt plotseling wakker in een onbekende jungle. Wanneer zij proberen uit te vinden wat er aan de hand is, komen zij erachter dat er op hen gejaagd wordt door wezens met superieure wapens. Nu zijn zij degene die moeten zien te overleven en een weg moeten zien te vinden uit de jungle. Het plot van de film lijkt een beetje op dat van de eerste Predator-film, alleen betreft het hier een groep mensen die elkaar niet kennen. Ook klassieke effecten zoals de overdreven muzikale effecten en de infrarode visie van de Predators zijn in deze film aanwezig waardoor fans van de films hun hart kunnen ophalen.

De film begint spetterend met een spannende openingsscène waardoor je werkelijk de film binnenvliegt. Ook de andere vele actiescènes zijn opwindend, zien er qua special effects erg goed uit en bevatten natuurlijk heel veel gore. Zo is er een scène waarin twee Predators het tegen elkaar opnemen en een toffe scène waarin een zwaardgevecht wordt gehouden tussen mens en Predator. Toch zijn veel van de gevechten en andere scènes een beetje onoverzichtelijk door de vreemde camera-standpunten en het donkere beeld. Dit lijkt bedoeld om spanning te creëren maar het is meer irritant dan dat het ervoor zorgt dat de film extra spannend wordt.

Predators is niet echt een spannende film. Dit zou kunnen komen doordat je niet echt mee kunt leven met het groepje moordenaars dat zich tegen de Predators moet verdedigen. De personages van Alice Braga (Repo Men) en Topher Grace (Spider-Man 3), die als enige geen moordenaar maar een dokter schijnt te zijn, moeten een beetje sympathie wekken maar slagen hier niet geheel in. Dit komt vooral doordat de achtergronden van de personages mysterieus blijven. Ook is er niet goed genoeg gebruikgemaakt van de spanning binnen de groep moordenaars die elkaar allemaal accepteren na een kort moment wantrouwen aan het begin van de film. Wat ook opvalt aan de groepsdynamiek is dat ondanks de mensen in het groepje uit plaatsen over de gehele wereld komen, ze allen Engels beginnen te praten en meteen de Amerikaanse Black Ops-strijder (Adrien Brody: King Kong) als leider accepteren.

Brody, die normaal gesproken een sympathieke nerd speelt, speelt hier een medogenloze stoere legerofficier en speelt zijn rol erg goed. Ook de andere acteurs spelen hun rol goed maar hun personages krijgen weinig ruimte voor uitwerking. Iedere persoon in de groep blijft daarom een echt stereotype zoals de schietgrage Rus en de stille maar dodelijke Yakuza. De groep komt ook wel heel snel tot conclusies en werken al heel snel als eenheid samen. Tevens is de rol van Laurence Fishburne een beetje kort en ondankbaar als gek geworden hulpkracht.

Predators is dus een aardige actiefilm maar mist een beetje spanning en diepgang om echt een goede film te kunnen zijn. Toch combineert regisseur Antal goed het oude concept van Predator met nieuwe gegevens en zal hij de fans van de Predator-films zeker niet teleurstellen. Het is een goede opzet voor een vervolg dat bijna niet kan uitblijven. Dit vervolg zou met een betere uitwerking van de personages, beter in beeld gebrachte actiescènes en meer spanning een sterk deel van de Predator-reeks kunnen worden.