Boek: Marriette Ciggaar - Zilte Deerne

Wouter Kursten (Magneet)

De Nederlandse gebruiken en locaties kunnen een mooie inspiratie zijn voor boeken. Mariëtte Ciggaar besloot Terschelling te gebruiken als achtergrond voor Zilte Deerne. In het kort gaat deze thriller over een aantal moorden, die de eilandbewoners wel heel bekend voorkomen.

Mariëtte Ciggaar verdient haar geld als regisseuse in de theaters. Daarnaast heeft ze verschillende toneelstukken geschreven, vertaald en/of bewerkt. In 2004 bracht ze samen met Sabine van den Eynden Het boek van Finette uit.

Vlak voordat het Oerol festival begint op Terschelling overlijdt de vader van Peer Zwartepaert. Al voor de begrafenis gaat Peer naar Terschelling om de bezittingen van zijn vader te doorzoeken. Verstopt in een boek komt hij een aantal liedteksten tegen. Aangezien hij zelf muzikant is besluit hij in een opwelling één van de teksten op muziek te zetten en het 's avonds in een kroeg te spelen. De volgende morgen staat de politie aan de deur, er is een moord gepleegd op precies dezelfde manier als in het liedje beschreven is. Na deze moord volgen er nog meer en Peer krijgt te horen dat deze gebeurtenissen wel heel erg veel lijken op wat er ver terug in zijn familiegeschiedenis ooit gebeurd is.

Dit boek is een thriller van een vrij aardig niveau. Alles leest lekker weg en het verveelt geen moment. De karakters worden op een goede manier beschreven zodat je je echt een voorstelling kunt maken van de persoon terwijl de beschrijving ook nog genoeg aan de verbeelding overlaat. Hier en daar zijn er wel dingen die wat beter uitgewerkt hadden mogen worden naar mijn gevoel maar dit is nergens echt een probleem. Het enige minpunt vind ik dat de climax van het verhaal te snel over is, het lijkt zelfs wel een beetje afgeraffeld.

Het niveau van een Jef Geeraerts of die van andere grote Nederlandstalige schrijvers haalt dit boek niet. Wel is het er eentje die ik aan iedereen aan kan raden om een keer te lezen.