CD: The Morning Benders - Big Echo

Joost Melis (Pink_Floyd)

Als je een kat met een aantal touwtjes laat spelen, zul je al snel zien dat er zich een knot ontwikkelt waarin alle touwtjes in elkaar verwikkeld zijn en niet meer los te halen zijn. Zo is het soms ook in de muziek, laat enkele jonge muzikanten spelen met invloeden en klanken en je krijgt een sound die vastgeknoopt zit tussen al deze invloeden. The Morning Benders, een kwartet uit Berkeley (Californië), lijkt aardig met invloeden gespeeld te hebben, niet alleen op hun debuutplaat Talking Through Tin Cans, maar ook bij de opvolger Big Echo.

Songsmid van de band is Chris Chu, afgestudeerd muzikant op Berkeley en iemand die pas in het laatste jaar van high school een gitaar oppakte. Daarvoor groeide hij wel op in een huis vergeven van muziek, zong in een koor, maar speelde vroeger nooit in een bandje. In 2006 verzamelde hij de rest van de band om zich heen en toen begon het muzikale carrièreballetje te rollen. De debuutplaat kreeg goede kritieken en leverde hun een tour op met bands als Grizzly Bear, Death Cab For Cutie, Broken Bells, The Kooks en Yeasayer.

Die eerstgenoemde band drukt nu ook zijn stempel op Big Echo, niet alleen qua stijl, maar ook qua invloed en uitwerking. Chris Taylor nam plaats op de productiestoel voor deze plaat. Het geluid ligt in het verlengde van Talking Through Tin Cans, maar Big Echo zal deze zeker gaan overstijgen qua populariteit. The Morning Benders bedienen zich onder meer van muzikale touwtjes die uit de jaren zestig en zeventig komen. Een touwtje Beatles, een touwtje Beach Boys, en meer recent een touwtje Grizzly Bear, een touwtje The Shins en nog één van Vampire Weekend en een hele dunne van The Strokes. Het resultaat is een knot van zomers indiepop, die nog het meest als een broertje van The Shins klinkt, of wellicht een zomerplaat van Grizzly Bear. Lichtvoetig en dynamisch, gecompliceerd maar toch duidelijk, open en toch intiem. Het is een album dat vele invloeden met zich meezeult maar ze op de juiste plek vrijlaat. Tevens is het een plaat waarvan de geheimen langzaam losweken, elke draaibeurt komen er details los die je voorheen nog niet oppikte. Een mooie opvolger en uitermate geschikt voor liefhebbers van The Shins en Grizzly Bear.