CD: I Am Kloot - Sky At Night

Joost Melis (Pink_Floyd)

De vijfde plaat van I Am Kloot, het trio uit Manchester, kent een aantal déjà vu's, maar laat daarnaast ook een andere kant van de band zien. Wie bekend is met de groep weet dat het drietal de afgelopen vier platen lang gloreerden met kale groeibriljantjes. Liederen waarvan je spontaan naar de fles greep, een lokale kroeg opzocht, of met een peuk in je mond de diepe duisternis van de nacht instaarde. Muziek om je zonden bij te overdenken, en steun te vinden in de stem van John Bramwell.

Welnu, datgeen is gelukkig niet veranderd en behoort tot de déjà vu momenten. De nieuwe plaat, Sky At Night, laat je nog steeds de nachtelijke duisternis instaren, misschien nog wel langer zelfs. Het is een plaat van rust en bezieling geworden. Bitterzoete vocalen en teksten van Bramwell die langs de lat van low-tempo arrangementen zijn gelegd. En net als bij het debuut Natural History weer met hulp van Elbow frontman Guy Garvey. Ook Craig Potter (tevens Elbow) zat achter de knoppen om het geheel naar een hoger plan te tillen.

De invloeden van het tweetal producers zijn duidelijk merkbaar en tonen gelijkenissen met het recente Elbow-geluid. Het kale I Am Kloot heeft extra laagjes gekregen. Garvey heeft de band een jas van strijkers aan laten trekken, een sjaal van blazers omgeslagen en ze een hoed gevuld met vollere productie opgezet. I Am Kloot komt anders voor de dag, terwijl ze van binnen eigenlijk hetzelfde gebleven zijn. 'Northern Skies' is de track die je de duisternis in laat staren, 'To The Brink' is het dronkenmanslied met extra melancholiek. De plaat staat bol van de mooie luisterliedjes die je in je ziel kunnen raken. Naast de sfeer en de invloed van Garvey is 'Proof' uit 2003 nog een déjà vu op deze plaat. Qua uitstraling past het prima bij de rest van de plaat, maar is zo goed als gelijk aan het origineel en eigenlijk vreemd dat het op de vijfde plaat nogmaals wordt uitgebracht. Een sterk nummer dat wel, maar dat eigenlijk niet eens bij de top van deze plaat hoort. Hopelijk brengt dit album ze nu eindelijk de langverwachte en welverdiende doorbraak. De naam Elbow op de plaat zal hierin misschien wel van waarde zijn.