Singularity

David (D-vide)

Singularity

Gespeeld op de PS3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360 en PC

Ik ben een enorme fan van theorieën over tijd en tijdparadoxen. Wat gebeurt er als je teruggaat in de tijd en je eigen vader vermoordt? Als ik terug kon gaan naar het verleden, zou ik dan mijn jeugd bezoeken of historische gebeurtenissen bijwonen? In Singularity ontvang je een voorwerp waarmee je de tijd en zwaartekracht beheerst: de Time Manipulation Device. Kijkend naar Singularity zijn vergelijkingen met games als Half-life 2 en Timeshift snel gemaakt. Gaat Singularity bewijzen dat het een sterke titel is of is de TMD slechts een gimmick?

Katoяga-12
In de Koude Oorlog bedreigde de VS meerdere malen de Sovjet-Unie met hun nucleaire wapens. Rusland leefde tijdens deze periode in onzekere tijden. Een periode waarin strategisch gedacht moest worden op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Omstreeks 1950 werd er ineens, op het verlaten eiland Katoяga-12, een nieuw element ontdekt genaamd E-99. Hier is niets meer van vernomen omdat het eiland sinds 1955 spontaan van de kaart verdween. In 2010 pakt een Amerikaanse satelliet ineens een verstoring op terwijl het over de restanten van Katoяga-12 vliegt. Jij bent een onderdeel van het team dat erop af wordt gestuurd.

Singularity Screenshot

Mysteяieus
Het spel begint met een helikoptervlucht, waarin je alvast een glimp kunt opvangen van het eiland of simpelweg kunt luisteren naar het gezwam van je teamgenoot. Tijdens de vlucht komt er plots een schokgolf van het eiland die de helikopter en al haar apparatuur onklaar maakt. Je partner valt uit de helikopter terwijl jij in de brandende vliegmachine op het eiland afstormt. Er volgt een klap en alles gaat op zwart.

Je opent je ogen en bevindt je op het mysterieuze eiland. De mysterieuze, Russische setting is meteen te proeven door de vele sterren, sikkels en hamers, het hoofd van Josef Stalin dat je begroet in het eerste gebouw en het overmatige gebruik van de kleur rood op de gebouwen. Grafisch ziet het spel er goed uit en Activision weet perfect een Russisch en luguber sfeertje neer te zetten. Dit lugubere komt soms goed naar voren. Zo kom je in een verlaten schoolgebouw waar je flitsen ziet van wat er zich in 1955 hee ft afgespeeld. Je loopt dan als het ware door de geesten van de kinderen terwijl er ineens een monster op je afkomt. Jammer is dat de makers niet aan alle details hebben gedacht. Er staan her en der projectors die films afspelen, ga je echter tussen de projector en het doek staan dan zie je geen schaduw op het scherm. Met de Time Manipulation Device (die ik verderop uitgebreid bespreek) kun je tijd stilzetten. Stop je de tijd bijvoorbeeld op een plek waar water druppelt, dan blijft het gewoon doordruppelen alsof er niets aan de hand is. Dit zijn echter details, de vervallen sfeer zit er vanaf het begin goed in.

Singularity Screenshot

Bяand
De eerste grote zaal die je betreedt, verwelkomt je met een gigantische schokgolf. Opeens staat de hele kamer in brand en ben je plots van 2010 in 1955 beland. Je ziet niet veel door de rook en de vlammen, maar je hoort het hout verteren in het vuur en de mensen om je heen gillen. Deze scène is een mooi voorbeeld van hoe Singularity op effectieve wijze geluid gebruikt. Constant hoor je van alles om je heen. Gillende mensen, verterend hout, spelende kinderen of een kind dat lacht zodra je een lege kamer binnenkomt. De geluidseffecten dragen bij aan de sfeer die er in het spel hangt. De gesprekken die je voert komen overtuigend over. Al komen de Russische accenten je na een tijdje je keel uit, maar de dialogen zijn altijd functioneel.

De muziek weet de juiste toon te zetten op de juiste momenten en is een sterk onderdeel van de game. Als de spanning in de omgeving zich opbouwt, dan merk je dat ook aan de muziek. In een hectische climax weet de muziek precies de juiste spanning te bezorgen: niet te veel gedreun en niet te veel slap gepingel. In de verlaten school-scène die ik eerder heb beschreven, wekt de muziek de indruk dat er van alles kan gebeuren. Je loopt dan steeds gespannen rond tot je ineens door een agressief monster wordt aangevallen. De graphics en de muziek werken perfect samen om de sfeer neer te zetten in Singularity.