Metal Gear Solid: Peace Walker

Kevin (KoosyNL)

Exclusief op de PSP

Metal Gear Solid: Peace Walker' is de nieuwste blockbuster voor de PSP. Geestelijk vader van de serie Hideo Kojima heeft in het verleden de pers meerdere malen op het hart gedrukt dat dit geen simpel tussendoortje is, maar een volwaardig deel in de Metal Gear-saga. Genoeg reden dus om de dikke laag stof van mijn PSP te blazen, tijd en datum opnieuw in te stellen en vol in de stealth-actie te duiken.
Header

Militaires Sans Frontières
‘Peace Walker' speelt zich af in 1974, tien jaar na de gebeurtenissen uit ‘Metal Gear Solid: Snake Eater' en vier jaar na ‘Metal Gear Solid: Portable Ops'. Big Boss, ofwel Naked Snake, heeft de eerste particuliere militaire organisatie ter wereld onder de naam ‘Militaires Sans Frontières' (soldaten zonder grenzen) opgezet. Hij wordt door het jonge meisje Paz Ortega en haar leraar Galvez benaderd om een mysterieus leger uit Costa Rica te verjagen. Het duurt echter niet lang voordat de missie haar ware aard toont en er maar liefst vier Metal Gear-prototypes opduiken die vernietigd moeten worden.

Het verhaal is, vooral in vergelijking met voorgaande Metal Gear-delen, bijzonder goed te volgen en wordt met behulp van geanimeerde striptekeningen tot leven gebracht. De kwaliteit van deze tussenfilmpjes is ongelofelijk goed. Mede door de fantastische voice-acting, David Hayter blijft volmaakt in de rol van Snake, valt er genoeg meeslepende actie op het kleine PSP-schermpje te beleven.

MGS: Peace Walker

Sans tweede stick
Iedereen die ooit een Metal Gear-game heeft gespeeld, voelt zich meteen thuis in ‘Peace Walker'. Big Boss heeft zo'n beetje alle moves tot zijn beschikking die je ook op de consoles aantreft. De besturing is wel even wennen. Er zijn verschillende besturingsschema's aanwezig, maar het gebrek van een tweede analoge stick op de PSP blijft een groot gemis. Ik vond zelf de ‘shooter' besturing het beste werken waarbij de knoppen onder je rechterduim worden gebruikt om te mikken. De gameplay bestaat nog steeds uit ongezien door een gebied sluipen, waarna er meestal een explosief gevecht met een baas op je wacht. De omgevingen zijn lekker gevarieerd, van jungles tot militaire basissen en ruïnes en zien er stuk voor stuk erg goed uit. Grafisch haalt ‘Metal Gear Solid: Peace Walker' het uiterste uit de PSP.

Mother Base
De toevoeging van Mother Base is compleet nieuw en speelt een belangrijke rol in ‘Peace Walker'. Tijdens missies kun je bewusteloze vijandelijke soldaten heel gemakkelijk met een parachutekanon naar deze thuisbasis sturen. Vervolgens plaats je ze in verschillende teams waardoor je nieuwe wapens en items kunt creëren of bestaande verbeteren. Je kunt ook soldaten zelfstandig missies laten uitvoeren om nog meer manschappen en spullen te vergaren. Het verzamelen van soldaten en indelen van teams in Mother Base werkt zeer verslavend. Het geeft een kick wanneer je die ene zeldzame S-rank soldaat vindt en je je research- of medical-team compleet maakt.

MGS: Peace Walker

Met z'n allen
De grootste vernieuwing van ‘Peace Walker' is echter de coöperatieve modus. Deze kan helaas alleen lokaal op de PSP worden gespeeld. Er is de mogelijkheid om met je PSP via een PS3 in de speciale ‘Ad Hoc Party-modus' online met anderen te gamen, maar dat werkt erg omslachtig. Elke verhaalmissie kan met twee spelers worden doorlopen en de gevechten tegen bazen kunnen met vier spelers worden gespeeld. Er zijn tevens zo'n honderd additionele missies die met één, twee of vier spelers kunnen worden gespeeld. In deze losstaande missies wordt de actie regelmatig bizar en dien je bijvoorbeeld soldaten met een banaan onder schot te houden of dinosaurussen om te leggen. Een eerbetoon van Kojima aan die andere succesvolle PSP-game ‘Monster Hunter'.

Het is ongelofelijk leuk om ‘Peace Walker' met meerdere mensen te spelen. Wanneer je samen door een level loopt en elkaar rugdekking geeft, vergeet je gewoon dat je op een draagbare spelcomputer speelt. De ervaring doet niet onder voor de coöperatieve multiplayer modus van een consoletitel. Bovendien wordt de game een stuk gemakkelijker met twee of meer spelers. Als je dood gaat, kan de andere speler je weer oplappen, terwijl je in je eentje tegen een game-over-scherm en twintig minuten verloren tijd aanloopt.

MGS: Peace Walker

Met een meeslepende verhaallijn, mooie tussenfilmpjes, uitgebreide multiplayer-opties, diepgaande strategische elementen in vorm van Mother Base, meer dan zesentwintig verhaalmissies en nog eens honderd losse missies geeft ‘Metal Gear Solid: Peace Walker' een nieuwe definitie aan het begrip PSP-game. De besturing en online mogelijkheden zijn niet optimaal, maar dat lijkt eerder aan de limitaties van de PSP te liggen dan aan onwil van de ontwikkelaar. ‘Metal Gear Solid: Peace Walker' is een geweldige reisgenoot om een lekker lange vakantie mee door te brengen.

Minpunten Cijfer
+ Prachtige graphics en geluid
- Ontbreken tweede analoogstick