CD: The Gaslight Anthem - American Slang

Joost Melis (Pink_Floyd)

In een Amerikaanse Chevy scheur je over de brede en vaak eenzame snelwegen, die in staten zoals Montana mijlenver alleen maar rechtdoor gaan, tot aan de horizon. Kleine naamloze nederzettingen, vaak met slechts enkele huizen, een kroeg en twee kerken, zoeven aan je voorbij. Een paar honderd kilometer gaat dit zo door en er is weinig om naar uit te kijken op zo'n interstate. Echter een audio-installatie kan het moment toch tot iets moois maken. Zo was de tweede plaat van The Gaslight Anthem net uit, The '59 Sound. Een plaat die een lange rit helemaal kan opluisteren en waar je 'the American way' in voelt resoneren.

The Gaslight Anthem

Onlangs kwam de derde plaat van de band uit New Brunswick, New Jersey uit: American Slang. In de lijn van de vorige twee schijven zou je een puur rock ('n roll)-album verwachten. Een plaat waarin de geest van Bruce Springsteen een glansrijke hoofdrol speelt, waarin volle gitaarriffs in snel tempo op je afgevuurd worden, waarin een rauwe stem de liederen naar een working class soundscape schreeuwt en de percussie er lustig op los beukt. En met een titel als deze zou het toch weer erg Amerikaans moeten klinken?

The Gaslight Anthem

De uitkomst op al deze assumpties is eenduidig positief. The Gaslight Anthem zegt zelf het jaren vijftig geluid (van The '59 Sound) achter te hebben gelaten en dat dit een andere plaat is. Dat klopt ten dele, over het algemeen zijn er elementen toegevoegd aan hun sound. Het klinkt wat voller en iets minder gedateerd. Maar het klinkt nog steeds alsof Springsteen in een garagerockband is gaan spelen. De bluesrock en onversneden Amerikaanse rock-'n-roll sijpelen nog in bijna elk nummer door. Songsmid Brian Fallon is grotendeels verantwoordelijk voor de totstandkoming van de tracks en hij laat meer dan eens zijn rauwe stem losgaan. Alsof een huilende wolf eenzaam op de top van een berg staat. Daarnaast bevat deze plaat ook weer de broodnodige melodie, passie en emotie die het tot een zeer aantrekkelijk eindproduct maken. Soms lijken de nummers iets makkelijker in je op te nemen dan materiaal van de vorige platen. Maar bij meerdere draaibeurten laat elk lied iets speciaals achter, of dit nu pure rock is of een mooi aangrijpend verhaal. Klassiek Amerikaans muzikaal vakmanschap waar Springsteen op los zal gaan. Eigenlijk zit er geen slecht nummer tussen! Fans van de band en liefhebbers van Springsteen kunnen de plaat blind kopen.