Tijdschrift: Digitaal Photo

Joost Melis (Pink_Floyd)

In de schappen van boekenwinkels en kiosken liggen vaak stapels fotografie-tijdschriften om uit te kiezen, wat al aangeeft dat veel mensen zich voor deze vorm van expressie enthousiast maken en er meer over willen weten. Digitaal Photo is één van die bladen en geeft aan de hand van zijn naam al weg dat het een combinatie is van een Engelse en een Nederlandse achtergrond. Handleidingen en andere interessante artikelen uit het Engelse Digital Photographer vullen naast Nederlandse praktijkvoorbeelden, interviews en reportages het glossy tijdschrift.

Digitaal
 Photo

Naar eigen zeggen is het "Hét magazine voor de serieuze amateur en de professionele fotograaf". Of het "hét" magazine is, is natuurlijk nogal lastig te vergelijken en een subjectieve beslissing. Het blad levert in elk geval allerlei onderwerpen aan die zowel de serieuze amateur als de prof zullen interesseren. Praktijkvoorbeelden en prachtig geschoten foto's zijn uiteraard voor allebei een inspiratiebron en nuttig. Maar ook de artikelen bedienen beide groepen, al zal de serieuze amateurfotograaf er meer van kunnen leren.

Het blad is praktisch ingedeeld in een Infocus rubriek, een uitgebreid Praktijk-gedeelte en wordt afgesloten met Tutorials en Reviews. Dat laatste is natuurlijk voor elke fotograaf interessant, welke lens of camerabody is er geschikt voor je collectie? Toch is het internet hiervoor vaak een betere bron, aangezien de keuze in een tijdschrift nooit zo ruim zal worden als op het net. Dat geldt misschien ook voor sommige tutorials. De specifieke voorbeelden in Digitaal Photo zijn vrij kort en meer bedoeld om iemand te prikkelen tot verdere ontwikkeling in het specifieke onderwerp, een soort opstapje. Toch kom je met Google en het internet vaak een stuk verder omdat je nu eenmaal veel meer bronnen kunt raadplegen.

Digitaal
 Photo

De rubriek Infocus bespreekt enkele lezersportfolio's, het laatste fotografienieuws, toont een leadstory die sterk kan variëren van onderwerp en een interview. Een luchtige mix, die makkelijk weg leest en ook enkele nuttige tips oplevert. Het belangrijkste onderdeel voor tips en trucs is echter het Praktijk-gedeelte van het blad. Hierin wordt er dieper ingegaan op een onderwerp, specifieke voorbeelden en moeilijkheden worden belicht. In de meest recente uitgaven van het blad werden onder meer belichting, reisfotografie, "keuken"-studiofotografie, lichtschilderen, filmen met een DSLR en onderwaterfotografie behandeld. Niet alles is even leerzaam en soms blijft het wat oppervlakkig. Zoals de tips bij reisfotografie, een lastig onderwerp om iets doelgerichts over te vertellen, waardoor de aanbevelingen ook vaak algemeen en vaag blijven. Daarentegen werd lichtschilderen en "keuken"-fotografie wel weer uitgebreid uitgelegd en genoeg mogelijkheden werden getoond.

Digitaal
 Photo

Digitaal Photo is al met al een nuttig blad voor de liefhebbers van fotografie, het leest makkelijk en is luchtig van opzet. Je wordt niet constant doodgegooid met technische termen, maar er wordt wel vanuit gegaan dat je de basisbegrippen van fotografie en de functies van je camera kent. Het laat je kennismaken met een caleidoscoop aan onderwerpen en geeft je voor alles een opstapje. Mocht je je er dieper in willen verdiepen dan is daar altijd nog het internet of de specifieke boekwerken die één techniek tot in de puntjes bespreken.