Naruto: Ultimate Ninja Heroes 3

Fabian (Pannenkoek3000)

Exclusief beschikbaar op de PSP

Toen Kishimoto in 1997 de manga Naruto in Japan uitbracht, had hij niet durven dromen dat Naruto enkele jaren later over de hele wereld bekend zou worden. Beginnend als een stripverhaal is de blonde held later op de tv overgestapt. Buiten dat Naruto veel op tv te zien is, komen er ook regelmatig van games uit, soms op consoles, maar veel vaker op de PSP. Het nieuwste deel heet Naruto Ultimate Ninja Heroes 3. Smaakt deze Naruto-game naar meer of is het kleffe sushi?

Het meeste van je tijd zal je doorbrengen in de Master Road mode, waarin je het verhaal van Naruto volgt die na twee en een half jaar terugkeert naar zijn geliefde Hidden Leaf Village. Al snel wordt zijn vriend Gaara gekidnapped en begint de queeste voor Naruto om hem terug te halen. Dit is ook waarschijnlijk een van de weinige dingen die je van het verhaal mee zal krijgen, omdat het verhaal erg onsamenhangend en moeilijk wordt verteld. Voor Naruto-fans zal het misschien wat makkelijker zijn, maar vaak gooit de game teveel verschillende namen bij elkaar waardoor vriend en vijand erg lastig te onderscheiden zijn. Het verhaal wordt verteld door middel van stilstaande plaatjes met ingesproken tekst en bijbehorende ondertitels. De voice-acting klinkt prima en is er een die je niet veel hoort op PSP-games.

In de Master Road mode speel je al gauw nieuwe personages vrij om mee te vechten, of nieuwe jutsu-aanvallen, die vaak catastrofale gevolgen hebben. Een jutsu-aanval is een speciale aanval waarmee je meestal je tegenstander afmaakt. Deze unlockables kun je in meerdere modes gebruiken en hierdoor dwingt de game je min of meer om de Master Road te spelen. Ook krijg je gedurende de Master Road verschillende Ninja Points waarmee je nieuwe filmpjes en muziek kan vrijspelen. Maar helaas is dit vaak niet de moeite aangezien de Master Road modus niet heel erg leuk is. Er zijn twee verschillende soorten missies, namelijk missies waarin je moet vechten en opdrachten waarin je zo snel mogelijk van punt A naar punt B moet komen. Op het vechten kom ik later nog terug, maar eerst wil ik het "racen" bespreken. Dit is namelijk niet echt lekker uitgevoerd. Ten eerste hangt de camera op een vervelende plek waardoor je niet altijd het overzicht hebt. Ook is het vervelend dat de controls stroef werken waardoor je niet altijd adequaat op een situatie kan reageren. Zo kan je niet snel omdraaien of werkt het springen niet altijd mee. Dit is helaas een flinke afknapper waardoor je niet zoveel Master Road zult spelen.

Het vechten werkt wel een stuk beter. Hoewel het vaak op buttonbashen aankomt heeft ieder character een unieke vechtstijl en dat is zeer verfrissend. Zeker aangezien er bijna 50 verschillende characters zijn is dit een welkome toevoeging. Buiten het buttonbashen kan je een jutsu-aanval lanceren, waarbij je sneller op een serie knoppen moet drukken dan de tegenstander, waarna de tegenstander met een vernietigende speciale aanval wordt geraakt. Hierbij geldt weer dat de meeste jutsu aanvallen uniek zijn. Grafisch stelt de game niet teleur, er worden zeer mooie beelden neergezet voor de PSP standaard. De personages zien er precies uit als in de tv-serie en details in de omgeving zijn volop aanwezig. Zo zie je takken van bomen bewegen door de wind of watervallen in de achtergrond kolkend water deponeren. De achtergronden wisselen sowieso al veel af en geven een extra dimensie aan de al kleurrijke Naruto sfeer.

Buiten de Master Road zijn er ook nog een aantal andere modes. De free mode spreekt voor zich en dient om een snel potje te vechten tegen een door de computer bestuurde tegenstander. De practice mode is een mode waarin je verschillende aanvallen kan oefenen op niet bewegende dummies. De laatste mode is een ad-hoc modus, waarin je tegen vrienden kan vechten, die dit spel ook in hun bezit hebben. Ook veel missies in de Master Road zijn via ad-hoc met vrienden speelbaar, een leuke toevoeging. Het grote gemis is toch wel het ontbreken van een infrastructure service, waarmee je met mensen over de hele wereld kan spelen. Nu ben je verplicht om iemand te kennen met deze game als je tegen menselijke tegenstanders wilt vechten.

Conclusie:

Naruto is een aardige game geworden voor de fans. Grafisch ziet het er behoorlijk uit en de voice-acting is prima. Helaas valt dit in het niet met de soms stroeve gameplay en de zwaar tegenvallende Master Road. Ook het gemis van het spelen tegen menselijke tegenstanders is jammer bij een fighting game. Ben je een Naruto fan dan zal Naruto Ultimate Ninja Heroes 3 jouw game zijn, maar heb je niet zo veel met de kleine blonde held dan zijn er betere fighting games beschikbaar op de PSP.

Minpunten Cijfer
+ Varierende personages
- Master Road valt tegen