CD: Christina Aguilera - Bionic

Claudia Angenent

Christina Aguilera is een artiest die zich niet aan een bepaalde muziekstijl bindt. Zo heeft ze al verschilde kanten van zichzelf laten horen. Waar haar eerste album meer popachtige muziek was liet ze met Mi Reflejo meer haar latin kant horen. Stripped was meer een album voor R&B songs en Back to Basics ging meer richting de fifties pop. Eigenlijk waait Christina met elke populaire windrichting mee, want met Bionic is het commerciële electropop.

Voor dit nieuwe album heeft men een flink blik schrijvers en producenten opengetrokken. Zo werkte Tricky Stewart, Linda Perry, John Hill, Switch, Samuel Dixon, Esther Dean, Claude Kelly en Le Tigre allemaal aan deze nieuwe plaat. Het lijkt misschien wel erg veel, maar Bionic bestaat dan ook uit 18 tracks.

Vooral het eerste gedeelte van deze tracklist bestaat uit geile electro. Ja, de beats zijn ook heet te noemen, maar vooral de songteksten van deze nummers spreken boekdelen. Na de intro en haar eerste single van dit album komen teksten zoals Now kiss all my , All over my, Licky, licky, yum yum regelmatig voor. En dit is nog maar het derde nummer van de tracklist. In ‘Elastic Love’ gebruikt Aguilera allerlei soorten kantoorbenodigdheden als een metafoor voor een relatie. Creatief is het zeker te noemen. Alsof het allemaal nog niet geil genoeg is wordt het nummer “Desnudate” overspoeld met Spaans gekreun en bestaat het refrein eigenlijk alleen maar uit de tekst “Get naked”. Deze vier nummers zijn nu al goudmijntjes voor de hitlijsten natuurlijk. De combinatie van geweldige commerciële electrobeats en een simpel refrein is het recept voor succes tegenwoordig; de hitlijsten staan er tenminste vol mee. En als dat het niet gaat worden dan remixen we het toch gewoon voor de mainstream dancefloor?

Na nog een klein aantal uptempo beatklappers komen er op het tweede deel van de cd ook nog wat ballads voorbij. Negen tracks lang hebben we enkel maar de vervormde stem van Christina voorbij horen komen. Eindelijk komen bij de nummers ‘Sex for Breakfast’ en ‘Lift me up’ de geweldige uithalen van haar weer naar voren. De ballads die op deze cd zijn halen het bij lange na niet bij bijvoorbeeld het gevoelige ‘Oh Mother’ van de cd Back to basics. Maar goed die had dan ook wat betreft stijl niet bij dit nieuwe album gepast.

Met dit nieuwe album zal Christina veel luisteraars verrassen. Of er erg veel tracks gedraaid zullen worden op de radio in Amerika is de vraag. Hier in Nederland zullen de stations er zeker minder moeite mee hebben. Wil je graag genieten van Aguilera en haar geweldige stem dan is dit album misschien niet zo geslaagd, maar wil je meer uptempo danstracks dan is dit helemaal geweldig en moet je deze cd echt in huis hebben. Een ding kunnen we zeggen; dit album is zeker niet geschikt voor je kinderen. Je wilt ze tenslotte niet horen zingen: "Might be late for work, but I promise that it's worth it baby. Don't go. So hungry for you, taste me and I'll taste you. There's no stopping what I'll do to get you in the mood. I want sex for breakfast, stay inside."

Tracklist:1. Bionic 2. Not Myself Tonight 3. Woohoo (Ft. Nicki Minaj) 4. Elastic Love 5. Desnudate 6. Love & Glamour (Intro) 7. Glam 8. Prima Donna 9. Morning Dessert (Intro) 10. Sex For Breakfast 11. Lift Me Up 12. My Heart (Intro) 13. All I Need 14. I Am 15. You Lost Me 16. I Hate Boys 17. My Girls (Ft. Peaches) 18. Vanity