Film: Johan Primero

Marco (Marco-van-Hoof)

Johan Puig (José Luis Adserías) rijdt al sinds jaar en dag elke dag vijftig rondjes in zijn oude 2CV om Nou Camp, het stadion van voetbalclub FC Barcelona. Als hij dit niet doet, brengt dat ongeluk voor Barça is zijn gedachte. De traditie voor deze opmerkelijke gewoonte is ontstaan toen hij als kind elk weekend een rondje om het stadion reed met zijn vader. Deze heeft nu een plekje in de bijrijdersstoel, in een urn welteverstaan. De routine van het dagelijkse rondjes rijden en het tegenkomen van de goede bekenden op de route wordt danig verstoord als hij ruitenwasster Paquita (Aurora Cayero) ontmoet. Zij fladdert door het leven en heeft maling aan regelmaat en vaste rituelen. Johan probeert zijn gevoelens voor Paquita en Barcelona te combineren, maar dat blijkt een steeds moeilijker en uiteindelijk onmogelijke opgave. Johan zal moeten kiezen...

Poster

Johan Primero is ongetwijfeld de eerste roadmovie waarin de hoofdpersoon de stad niet verlaat. Het is vermoedelijk ook de eerste film met voetbal als thema waar de naam Johan niet verwijst naar Cruyff, maar naar Neeskens. Hoofdpersoon Johan is namelijk - net als regisseur en scenarioschrijver Johan Kramer (die eigenlijk Jan Jasper heet) - groot liefhebber van Neeskens. Dat Kramer veel van zichzelf in de productie gestopt heeft, blijkt behalve hieruit ook uit de bijna liefdevolle sfeer die de rustige film uitademt.

Johan Primero - Johan

Met zijn kinderlijke gezicht en forse postuur is Adserías ideaal als de immer in zijn auto zittende Johan. Met een simpele blik kan hij ontroeren en de naïeve onschuld van een kind is hem nog altijd niet vreemd geworden. De vrijgevochten, levenslustige Paquita (“Ik ben twee maanden te vroeg geboren. Ik ben graag buiten.”) contrasteert behoorlijk met Johan maar een ding hebben ze gemeen: ze worden allebei met veel affectie en kunde neergezet door hun vertolkers.

Johan Primero - Paquita

De mensen die Johan op zijn toer tegenkomt, zijn zonder uitzondering net zo symphatiek als hij zelf. De oude, wijze señor Suarez (Josep Maria Domènech), die vanaf zijn vaste bankje allerlei levenswijsheden (“Meet je reis in vrienden, niet in rondjes”) met Johan deelt, is een baken van rust en wijsheid terwijl de zwaar onder de plak zittende ober Jorge (Pau Miró) hem voorziet van cortado's. Het jochie Leo (Roger Príncep) oefent tot Johans genoegen zijn balvaardigheid, Doris (Bella Agossou) zorgt dat hij voldoende Chupa Chups heeft en zijn zwijgzame Nederlandse moeder (Cecile Heuer) geeft hem wentelteefjes en, via een scorebord, voetbaluitslagen.

Johan Primero - In de auto

Vele malen belangrijker dan het onderwerp voetbal- en clubliefde is het thema van de band tussen vader en zoon. Als kind keek Johan enorm uit naar het rondje om Nou Camp, het enige en zeer dierbare vader-zoon-moment van de week. Dit is de ware reden van Johans dagbesteding en geeft de film een teder kloppend hart. Dat hart, een cast om van te houden en een hoogst origineel verhaal maken van Johan Primero een heerlijke, lieve film. Of je een voetbalfan bent of iemand die het zuur krijgt van de amper te vermijden voetbalgekte, is irrelevant. Johan en zijn vrienden ontroeren iedereen!

PS: De belevenissen van Johan kun je volgen op zijn Twitter-account: