Interview: Epica op Pinkpop 2010

René (MrManiak)

Wegens defecte apparatuur heeft het even geduurd, maar dan heb je wel wat: Pinkpop-interviews. De eerste twee zijn vorige week al online gegaan, deze week volgt de rest. Voor de eerste van deze week hebben we een speciale act. Het is rauw, het is metal en het staat op Pinkpop... Precies, het is Epica. Speciaal voor FOK! wist de openingsact van het festival tijd vrij te maken om een gesprek aan te gaan.

Epica

Natuurlijk is er maar een enkele geschikte openingsvraag: Hoe voelt het om Pinkpop 2010 te openen? "Ja geweldig! We dachten eerst dat we niet openden, want in de pers had je zo'n ‘Nu of Nooit'-ding en Sungrazer ofzo had dat gewonnen. Die openden dan officieel en toen bleek dus dat wij eigenlijk nog eerder speelden op de Mainstage! Ja dat is natuurlijk gaaf!"

Het optreden ging nagenoeg zoals verwacht. "Mensen staan natuurlijk eerst nog in de file en moeten lang wachten, je weet dus niet hoeveel mensen er op het veld staan. Toen we begonnen, het was bizar hoeveel mensen er stonden. Ik vond dat het publiek wat er was erg goed meeging. We hebben in 2005 of 2006 hier ook gespeeld en toen ging het iets moeilijker", legt Coen uit. Waarom het moeilijker ging had te maken met de act voor Epica. "We speelden na Rowwen Heze. Tsja, dan kun je al eigenlijk niet meer winnen. Nee maar het was echt heel erg gaaf."

Al vanaf het bestaan van de band wordt de naam verkeerd uitgesproken. Bij vele aankondigingen en ook in de volksmond wordt in plaats van ‘èpiekaa' de band ‘eepiekaa' genoemd. "Dat is op z'n Nederlands. ‘Epica', daar staat een enkele ‘e', dus dan zeg je op zijn Nederlands al snel ‘eepica'. Internationaal is dat niet zo, dan wordt een enkele ‘e' dus in uitspraak ‘è'. Iedereen noemt ons ook zo! Maar dan komen we een keer in Nederland of België: "En hier is EEPICA!". En het zijn altijd de mensen die ons aankondigen waar je het nog een extra keer tegen moet zeggen. Voor de opening kondigde Eric Corton ons aan en die zagen we van tevoren nog. ‘Je moet wel zeggen ‘èpica' he!' maar Eric wist dit al. Een vriend van hem had hem daar al op gewezen dus hij was er al extra alert op. Boeiend, als ze ons maar noemen."

Is Epica zelf ook wel eens als bezoeker naar Pinkpop geweest? Coen heeft er een hard hoofd in. "Van de meesten in de band weet ik het niet zeker. De drummer is een echte metalhead dus die zie ik nog niet zo gauw naar Pinkpop gaan. Ik ben hier eerder in '96 geweest met Rage Against The Machine, Sepica en the Prodigy als headliners. Erg leuk, de Heideroosjes openden toen. Natuurlijk ook erg gaaf dat The Presidents Of The United States Of America er ook nog waren. Je weet wel hoe dat ging, op de middelbare school met elkaar afspreken van ‘Ja kom, we gaan naar Pinkpop.' Maar een enkele dag geweest, maar het was wel gaaf."

"Waar ik zeker naar uitkijk is Rammstein", vertelt Coen trots. "Ja en nog... ik kan niet op zijn naam komen, die gitaristendude... Die dus. En moet ik Green Day noemen? Voor de muziek zou ik het niet willen zien, maar ik ben benieuwd wat ze er van maken. Rammstein en P!nk komen met een dikke show, dus dan verwacht je van Green Day ook wel wat. Maar Caro Emerald bijvoorbeeld, die lijkt me ook wel gaaf om te zien. Ik ben dus wat dat betreft breed opgeleid. Dat moet nu ook wel, want voor de metalbands moet je niet naar Pinkpop maar naar Werchter."

Rammstein staat op een hoge positie voor een droomsamenwerkingsproject. "Die toetsenist die maakt natuurlijk altijd een show, daar word je gewoon eng van. Ik probeer dat ook heel erg, maar je ziet dat de hele show eigenlijk om hem is gemaakt en gebouwd. Maar er zijn eigenlijk geen andere bands of acts hier waar je iets mee kan doen. Het is mainstream en wij vallen daar eigenlijk gewoon buiten."

Het meest recente album van Epica met de titel 'Design Your Universe' is inmiddels al een tijdje uit. "Ik moet zeggen, de pers en voornamelijk onze fans zijn hartstikke tevreden met deze plaat. Ze zeggen zelfs dat het het beste album tot nu toe is. Natuurlijk probeer je altijd wel je beste album te schrijven, maar we vonden vooral dit album erg gaaf. Het is een goede stap geweest in onze carrière, want vele bandjes met onze stijl gaan toch meer commercieel, maar wij hebben bewust gekozen om toch de metalkant in te gaan. Ruige kanten, dikke riffs, blastbeats, lekker de harde kant. We hebben ook geprobeerd om een brug te vormen en te zijn tussen de huidige gothic scene zoals Within Temptation en Delain, en de veel ruigere metalkant. En dit hopen we nog heel erg lang te doen."