CD: Doves - The Places Between - The Best Of The Doves

Joost Melis (Pink_Floyd)

De Doves hebben een geschiedenis van twaalf jaar achter de rug en hebben vier hoogwaardige albums afgeleverd. Na al die jaren mag er dan best een verzamelaar samengesteld worden waar zelfs de fans nog iets aan hebben. En zo geschiedde.

Doves

Eigenlijk is het een zeer ondergewaardeerde band die qua populariteit nooit tot de groten van Engeland behoorde, maar het eigenlijk wel verdient. The Places Between - The Best of The Doves is een collectie die niet misstaat in je platenkast. Zeker als het gaat om de 2-CD+DVD uitgave. The titel geeft misschien al aan dat de band een beetje tussen wal en schip viel tijdens hun carrière. Geen Britpopiconen zoals Oasis of Blur, geen snelle populariteit à la Arctic Monkeys, The Kooks of Razorlight. De Doves houden zich meer in de hoek waarin Elbow zich ook schaart. Alternatieve rock met een grauw randje en een intrigerende uitstraling. De band ziet zich hier misschien wat overschaduwd worden in populariteit door Elbow en zeker door Coldplay, maar behoort zeker ook tot de besten van de klas.

De verzamelaar is dan logischerwijs een sterke compilatie geworden die wat meer van de eerste twee platen laat horen, maar de overige twee zeker niet negeert. De eerste schijf is het portfolio van de band, met vijftien ijzersterke liederen die het gevoel en de essentie van de Doves goed weergeven. Melancholieke, sfeervolle indierock die vol en gelaagd klinkt. Opener 'There Goes The Fear' zegt in dezen al genoeg. Spannend, dreigend en breekbaar tegelijk. Zo is ook 'Kingdom of Rust' van het gelijknamige laatste album. 'Here It Comes' klinkt dan weer iets dromeriger en 'Catch The Sun' zelfs zomers en vrolijk. De Doves laten zich van verschillende kanten horen, maar blijven onmiskenbaar hun eigen geluid produceren. Ook de laatste uptempo single 'Andalucia' geeft acte de présence op schijf één.

Doves

De tweede cd is een interessante voor de fan en bevat B-sides, rariteiten en alternatieve versies, negentien in totaal maar liefst. Zeven hiervan zijn ooit al eerder officieel verschenen, maar dat laat nog genoeg nieuws over. En dan is er nog een kadootje in de vorm van de DVD waarop dertien video's van de band te bekijken zijn. Samengevat een uitgave voor iedereen, de nieuweling die een introductie van de Doves wil, maar ook voor de fans die alle studio-albums al in huis hebben.