Boek: De Heineken Ontvoering

Monique (Lois)

De  Heineken ontvoering door Nick Kivits en Sjerp Jaarsma.

Op 9 november 1983 wordt Nederland opgeschrikt door de ontvoering van Alfred Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer.  De ontvoerders Cor van Hout, Willem Holleeder, Frans Meijer, Jan Boellaard en hun helper Martin Erkamps eisen 35 miljoen gulden losgeld. Wekenlang volgt een kat-en-muisspel met de politie en houdt heel Nederland de adem in. Na drie weken bevrijdt de politie Heineken en Doderer uit hun cellen, verborgen in het Amsterdamse havengebied.

Weekblad Panorama volgt vanaf de eerste dag de ontvoering en de langdurige nasleep op de voet. Voor het eerst zijn nu alle verhalen en foto's die ooit over de kidnap in Panorama verschenen bijeengebracht in één boek.  Het boek bevat o.a. nieuwe interviews en getuigenissen, alle losgeldbrieven, tientallen onbekende details, foto's en documenten, onthullingen van Martin Erkamps en een exclusief voorwoord door Kees Sietsma (leider van het oorspronkelijke politieteam).

Het boek begint bij het onstaan van de band tussen de Heineken-ontvoerders. Ze leren elkaar al in hun jeugd kennen, op school en doordat ze bij elkaar in de buurt wonen. Geïllustreerd met oude (school)foto's leert de lezer langzaam de achtergrond kennen van deze vier mannen en worden hun eerste schreden op het misdaadpad in kaart gebracht.

Op oudjaarsavond 1981 komen ze tot het verbluffende plan iemand te ontvoeren "iemand die genoeg poen op zijn rekening heeft" om ervoor te zorgen dat de ontvoerders in één klap binnen zijn.De keuze valt na het afvallen van diverse potientiële slachtoffers op Heineken. De voorbereiding kan beginnen, en ze pakken het direct serieus aan. Als lezer wordt het steeds duidelijker dat dit geen domme jongens zijn, er wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten. Dan is daar de kidnap. In het boek staan de losgeldbrieven, de foto's die de familie ontving als levensteken, plattegronden en complete tijdslijnen. Dit alles maakt dat het boek leest als een trein.

Het boek stopt niet bij de bevrijding van Heineken en Doderer maar gaat verder. Getoond wordt waar en hoe het losgeld is begraven (en gevonden op acht miljoen gulden na). Twee van de ontvoerders, Cor van Hout en Willem Holleeder vluchten naar Frankrijk, de anderen zijn inmiddels gearresteerd. Uitgebreid wordt verslag gedaan van de juridische perikelen om die twee naar Nederland te krijgen, hoe Frans Meijer ontsnapt en hoe Panorama hem weet te vinden in Paraguay. Het boek is gaat verder tot het heden, wat er na de gevangenisstraf met de ontvoerders is gebeurd en wat hun huidige bezigheden zijn.

Ondanks dat de afloop van het verhaal bij iedereen welbekend is houdt dit boek de aandacht goed vast. Door middel van nog niet eerder gepubliceerd (beeld)materiaal is dit een geweldig boek om te lezen op vakantie of gewoon op het Nederlandse strand. Voor wie altijd al meer wilde weten over deze beroemde ontvoering en de hoofdrolspelers hierin is dit boek een regelrechte aanrader.