SKATE 3

Stefan (Nebo)

Gespeeld op: PlayStation 3
Ook beschikbaar voor: Xbox 360

De Tony Hawk-serie stond voor een lange tijd op eenzame hoogte als het ging om skateboard-games, ondanks het feit dat de games lang niet meer zo goed waren als vroeger. Eind 2007 besloot Electronic Arts een aanval te doen op de monopolie van Tony Hawk met een nieuwe skateboard-game, genaamd SKATE. Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en is de serie alweer toe aan zijn derde deel. Tony Hawk is van zijn troon gestoten en er wordt momenteel hard gewerkt aan een nieuw deel. Tot die tijd gaan wij gamers los met SKATE 3. Of is die game de moeite niet?

Het doel van SKATE 3 is het opzetten van een nieuw skateboard-merk op te zetten. Het is aan jou de taak om zo veel mogelijk bekendheid te creëren om het merk naar de top te brengen. Gaandeweg zal je geholpen worden door andere skateboarder waarmee je een team zal vormen. Deze keer zal je je bekendheid opbouwen in een volledig nieuwe stad welke niet gebaseerd is op bekende steden zoals in de voorgaande delen het geval is. De stad is een paradijsje voor skaters dankzij de grote hoeveelheden aan randjes om op de grinden, hellingen om vanaf te scheuren en trappen om vanaf te vallen. In de game krijg je veel te maken met een coach Frank, wiens stem ingesproken is door Jason Lee, welke we kennen van de hitserie My Name Is Earl. De coach brengt wat extra humor met zich mee en zijn uiterlijk suggereert dat hij enkel van de bank komt om meer bier te halen.

Bekendheid bouw je op door mee te doen met de talrijke events, verspreid over de drie districten van de stad. Vrijwel alle events zijn vanaf het begin beschikbaar, maar in de loop van de game unlock je verplichte evenementen om de game te kunnen voltooien. Deze evenementen variëren van een snelle downhill-race tot een klein toernooitje in de kom. Ook erg tof zijn de Hall of Meat-challenges waarbij het de kunst is om je skater zoveel mogelijk schade toe te dienen op een zo sierlijk mogelijke wijze. Een snoekduik in een vuilnisbak of een bommetje op het harde beton om het krakende geluid van je rug en polsen te mogen horen is voldoenend en walgelijk tegelijk. Bijna elk event is tevens online te spelen met je vrienden.

Gamers die het eerste en/of tweede deel van de Skate-serie hebben gespeeld zullen bekend zijn met de controls. Deze zijn in SKATE 3 namelijk vrijwel ongewijzigd. Je bestuurt je board en skater nog altijd met de pookjes en de fliptricks maak je door het rechterpookje op verschillende wijzen te bewegen. Graps gaan nog altijd via de schouderknoppen en met een simpele druk op de knop kun je het board onder je voeten vandaan halen om verder te lopen. Met de linkerschouderknop kun je naast de muziek veranderen ook een markering zetten om snel vanaf eenzelfde plek te starten. Handig wanneer je een truc probeert en je meerdere pogingen nodig hebt. Een klik op de select-knop brengt je naar het video-gedeelte, waar je de laatst uitgevoerde acties kunt nakijken en opslaan.

De nieuwe park editor is een welkome toevoeging binnen SKATE 3, maar heeft toch ook zijn negatieve punten. Het maken van een park is eenvoudig en de mogelijkheden zijn divers, maar het feit dat je je park enkel met je vrienden kan delen beperkt de motivatie om een echt tof park te maken. Een andere vernieuwing is een extra stand van de camera. Je bent nu niet meer gebonden aan de laag-bij-de-grondse camera, maar je kan ook kiezen voor een camera die wat hoger hangt. De lage camera is nog altijd handig voor de precisie bij je trucs. Houd je wat meer van het algehele overzicht zoals ik, dan is de hoge camera aan te raden.  Bij het opstarten van de game krijg je een nieuwe feature, skate.feed, in beeld. Dit is het sociale netwerk van de game waar je alle ins en outs van de game kan vinden en de activiteit van je vrienden bij kunt houden. Een soort Facebook van SKATE 3. Het voegt niet bijster veel toe, maar het is wel een interessante feature.

Grafisch gezien heb ik weinig verschillen kunnen ontdekken tussen SKATE 2 en SKATE 3. De animaties en physics van de skater zijn nog altijd realistisch en de game ziet er in zijn geheel prima uit, maar voor mijn gevoel had Electronic Arts er iets meer uit kunnen halen. De textures zijn niet altijd even goed en dat neemt een zekere mate van detail weg uit de game. Bovendien bevat de game nog vrij veel foutjes waardoor mijn skater af en toe zo’n vijftig meter de lucht in wordt geschoten of mijn board vast komt te zitten in mijn knieschijf. Over de muziek kan ik niks anders zeggen dan dat deze perfect bij de game past. Rockmuziek is goed vertegenwoordigd en draagt aanzienlijk bij aan het speelplezier. Ik heb de game voor de grap ook even zonder muziek gespeeld, maar daarmee verliest het ook een hoop charme. Naast de muziek is ook de voice-acting dik in orde, met wederom een aantal bekende skaters die hun stem hebben verleend aan de game.

Verwacht geen baanbrekende vernieuwingen met SKATE 3. De game biedt dezelfde gameplay in een nieuwe stad met enkele subtiele toevoegingen. De events zijn weer erg tof, de stad is mooi, coach Frank is tof, de muziek is tof en de besturing is nog altijd uitstekend. Toch had er iets meer gezeten in de park editor, het sociale netwerk wat de game biedt had uitgebreid kunnen worden naar Facebook om je progressie naar een groter publiek te krijgen en grafisch weet de game niet altijd te overtuigen. Concluderend is Skate 3 een goede game, maar nieuwkomers van de serie willen misschien eerst SKATE 2 oppikken voor een zacht prijsje.

Minpunten Cijfer
+ Besturing blijft heerlijk
- Niet bijzonder veel vernieuwing