CD: Soulfly - Omen

Martin (waterman2012)

De band rondom de ex-frontman van Sepultura behoeft geen uitgebreide introductie. Soulfly continueerde met de eerste twee cd's, 'Soulfly' (1998) en 'Primitive' (2000), de tribal-thrashmetal van het meest succesvolle Sepultura album 'Roots' (1996). Daarna kwam de klad er een beetje in, omdat voornamelijk dezelfde ritmes en geluiden van oeroude instrumenten werden gebruikt. Op het vorige album 'Conquerer' (2008) werd weer wat meer teruggegrepen op de hoogtijdagen van de death/thrash en met Omen lijkt de band die koers definitief te zijn ingeslagen.

Soulfly CD Omen 2010

De cd start met het lekker agressieve 'Bloodbath & Beyond'. Het nummer is zelfs meer hardcore dan metal. Het beukt als een gek; dat belooft veel goeds voor de rest. Het volgende 'Rise of the Fallen' heeft een beetje dezelfde stampende beat als het nummer 'Pain' (van 'Primitive'), maar ontaardt op het einde in een uitstekende en zeer dreigende downbeat. Op dit nummer wordt Max Cavalera overigens vocaal bijgestaan door Greg Puciato van The Dillinger Escape Plan. Greg mag aansluiten in de inmiddels lange rij van legendarische namen die tot nu toe op een album van Soulfly te horen waren. Naast Greg, komt er met 'Omen' nog iemand bij, niemand minder dan Tommy Victor van Prong. Hij doet mee op 'Lethal Injection', wat inderdaad een herkenbare Prong-groove met lekker hakkende breaks oplevert.

Tussen de gastoptreden van Greg en Tommy in, bevindt zich één van de beste nummers van het album, 'Great Depression'. Het begin doet wel heel erg denken aan het intro van 'Angel of Death' van Slayer, maar lekker boeiend, het is immers wat we als metalheads willen; vliegensvlug gitaarwerk en opgefokte polka's! Met het daaropvolgende 'Kingdom' lijkt de cd in te gaan kakken, omdat de riff, hoe geniaal ook, na drie minuten iets te eentonig wordt. Precies op het juiste moment krijgt het nummer weer een injectie en eindigt met een stuk uptempo klassieke heavy metal met twinsolo. Zo boeit de eerste helft van 'Omen' zeer zeker, maar het wordt zelf nog een stuk spannender. Het tweede gedeelte van het album bevat namelijk lekkere thrashy songs, die zelfs bij vlagen doen denken aan de dagen van Sepultura's 'Chaos A.D.'. Op 'Jeffrey Dahmer' (waarbij Max zichzelf weer eens overtreft als het gaat om maatschappijkritische en naargeestige teksten) en 'Off their hands' is die stampende groove van weleer hoorbaar. Het tempo wordt echter op de laatste drie songs van het album nog eens flink opgeschroefd, zodat je, bij het wegsterven van de laatste klanken van 'Counter Sabotage', je gaat realiseren dat Soulfly één van haar beste albums heeft afgeleverd. De vette productie van Logan Mader (o.a. Devildriver en Divine Heresy) doet daarbij zeker een flinke duit in het zakje. Deze ex-gitarist van Machine Head is een oude bekende, want hij speelde zelf ooit mee met Soulfly en produceerde ook Cavalera Conspiracy, een ander project van Max met zijn broer Igor.

Soulfly band

Valt er dan helemaal niets negatiefs te melden? Ja, dat valt er wel, want na 35 minuten te zijn getrakteerd op 10 prima tracks, sluit het album af met 'Soulfly VII'. Volgens de bio is de band zelf lyrisch over dit instrumentale nummer. Nu is het ook wel een juweeltje in de stijl van o.a. Joe Satriani, maar het strookt totaal niet met de rest van de cd. Het is veel te lief en vormt daarmee een te groot contrast met de agressie van de rest van het album. Het heeft hetzelfde effect als dat je na keihard headbangen en moshen ineens wordt verplicht om de 'vogeltjesdans' te gaan doen. Kortom, tip van ondergetekende is om na nummertje tien de cd-speler even op pauze te zetten, een kwartiertje te wachten en dan ontspannen naar de afsluiter luisteren. Je zult je minder ergeren en meer genieten van het fijne gitaarwerk van Marc Rizzo. Met hem erbij, mag Max niet klagen. De voormalige gitarist van Ill Niño is sinds 'Prophecy' (2004) van de partij met zijn virtuoze stijl. Op 'Omen' trekt hij ook weer een kast vol effecten open. Verder kent Rizzo ook een geweldige live performance. Hij doet aan multitasking door tijdens het gitaar spelen capoeira te beoefenen.

Met 'Omen' verrast Soulfly vriend en vijand. Het predikaat 'tribal' is behoorlijk overboord gegooid en dat komt de muziek ten goede. Wanneer ze de onvervalste death/thrash-formule blijven hanteren, kunnen ze nog makkelijk wel een decennium mee. 'Omen' ligt vanaf vandaag in de winkels. De band is live te bewonderen op 7 juni in WATT te Rotterdam en later nog op Graspop (26 juni).

Tracklisting

CD 1:
01. Bloodbath & Beyond 2:31