DVD: The World at War 10-dvd set

Wouter Kursten (Magneet)

Honderden, zo niet duizenden documentaires moeten er wel gemaakt zijn over de Tweede Wereldoorlog. Eén van de meest uitgebreide in tijd en onderwerpen is de serie The World At War. Deze beslaat namelijk 26 afleveringen van bijna een uur.

In 1969 werd opdracht gegeven tot het maken van The World At War door Thames Television. Het duurde vier jaar voor de serie op televisie te zien zou zijn. De kosten bedroegen een recordbedrag van £900,000, wat tegenwoordig een slordige elf miljoen pond zou zijn.

Ondanks de leeftijd en het bijbehorende gedateerde beeld is deze serie een juweeltje om te bekijken. Juist die in deze dagen lage kwaliteit geeft het een sfeer mee die preciest past. Ook het geluid is niet altijd kraakhelder maar ook dat doet totaal geen afbreuk aan het geheel. Het commentaar is op een degelijke Engelse manier gedaan en geen enkel moment saai te noemen.

Deze serie staat voor een groot deel uit interviews met de mensen die het allemaal meegemaakt hebben. Onder andere Albert Speer, Karl Dönitz, Lord Mountbatten of Burma en vele anderen komen aan het woord. Er is ook bewust gezocht naar de bedienden en assistenten van beroemde mensen zodat hun verhaal ook van een andere kant gehoord kan worden. Eén van de bekendste is Karl Wolff, de assistent van Heinrich Himmler, hij gaf tijdens het interview toe in het bijzijn van Himmler een massaslachting meegemaakt te hebben.

Naast de interviews zijn er natuurlijk ook zijn er ook enorm veel authentieke beelden te zien. De makers hebben namelijk zoveel mogelijk hun best gedaan alleen maar echte beelden te gebruiken en geen namaak of nagespeelde opnames. Er zijn ook zledzame originele kleuropnames te zien.

Extra's zijn er genoeg bij deze dvd set. Op de eerste dvd staat een bijna slaapverwekkende making-off welke bijna niet meer is dan een monoloog van één van de filmmakers. Op iedere disc staat een opsomming van alle episodes, een korte geschiedenis van de serie en biografieën van de bekendste mensen uit de oorlog. Als klap op de vuurpijl staan op de laatste twee dvd's acht afleveringen van één of een half uur met materiaal dat nog niet eerder gebruikt was.

Kwalitatief is deze serie van een zeer hoog niveau. Er is duidelijk extreem veel research gedaan en er komen vele mensen aan bod die je in een moderne documentaire niet meer zult zien omdat ze simpelweg overleden zijn. Kortom dit is een absolute aanrader om te kopen voor iedereen met interesse voor de Tweede Wereldoorlog.