DVD: De Prinses en de Kikker

Tim

Iedereen kent natuurlijk het verhaal van de kikker die in een prins verandert door gekust te worden door een mooie prinses. Disney laat met De Prinses en de Kikker nu eens het echte verhaal achter deze beroemde kus zien. Een kinderfilm zoals je 'm mag verwachten met de nodige 'volwassen' grapjes.

De Prinses en de Kikker Cover

De kleine Tiana luistert als klein meisje al naar het verhaal van de prinses en de kikker en vindt het maar vies dat je een kikker moet kussen. Haar blanke vriendinnetje Charlotte vindt het juist fantastisch om ooit als echte prinses door het leven te mogen gaan. Daar heeft zij wel een slijmerige kus voor over.

De vader en moeder van de jonge Tiara werken zich allebei een slag in de rondte om hun kleine dochtertje meer te geven dan zij zelf ooit gehad hebben. Tiara's vader wil later maar één ding: een eigen restaurant. Tiara's moeder werkt als naaister voor de rijke blanken in New Orleans. Het New Orleans van de vorige eeuw is waar het verhaal zich afspeelt. Een plek waar de slavernij weliswaar is afgeschaft, maar waar de zwarte bevolking nog dikwijls als ondergeschikt wordt gezien. Disney heeft het aangedurft deze situatie in De Prinses en de Kikker naar voren te laten komen.

De Prinses en de Kikker Screenshot

Na het overlijden van haar vader heeft Tiara twee banen om er voor te kunnen zorgen dat zij de droom die haar vader ooit had, kan verwezenlijken; een eigen restaurant in de stad. Ze werkt daar bijna dag en nacht voor en ziet dat haar kleine blanke vriendinnetje van vroeger nog steeds alles krijgt wat haar hartje begeert van haar rijke vader. Tiara blijft maar hard werken en ziet haar restaurantje steeds dichterbij komen. Charlotte hoopt te kunnen trouwen met Prins Naveen van Maldonië die toevallig met Mardi Gras naar New Orleans komt.

De Prinses en de Kikker Screenshot

Tiara's grote droom lijkt in duigen te vallen. Ze wenst heel hard om een wonder en er verschijnt een kikker, ze kust de kikker in de hoop dat hij in een prins veranderd, maar het enige dat gebeurt is dat Tiara nu zelf ook een kikker is! Wat dan volgt is een hilarische tocht van de echte prins en Tiara om maar weer mens te worden. Door de moerassen van Louisiana beleven de prins en Tiara een hilarisch avontuur waarin ze verliefde vuurvliegjes en muzikale krokodillen tegenkomen. Uiteindelijk komen ze dankzij hun reis door deze mysterieuze moerassen terecht bij een oud tovervrouwtje die hen vertelt waar het in het leven echt om draait: liefde, familie en vriendschap.

De Prinses en de Kikker Screenshot

Waar Disney heel erg goed in is, en dat blijkt ook weer in deze film, is het brengen van een stichtelijke boodschap. 'Heb uw naasten lief' lijkt haast op je tv scherm geschreven wanneer je De Prinses en de Kikker kijkt. Daarnaast geven ze je ook nog de boodschap 'Don't judge a book by its cover' mee. Dit neemt overigens niet weg dat het een ontzettend leuke film is, waarin die beroemde kus eens wordt uitgewerkt. Voor kinderen is de film erg leuk, met de vele leuke pratende diertjes en de mooie prins en prinses. De kids worden zonder dat zij het door hebben, meegenomen in een stukje Amerikaase geschiedenis verpakt in een mooi Disney-verhaal.

Voor volwassenen is De Prinses en de Kikker ook gewoon een erg leuke film. Er zitten leuke liedjes in en de grapjes die gemaakt worden, zijn niet allemaal kinderachtig. Sommige grappen vergen wat doordenken en zullen door de kinderen niet snel worden opgepikt. Er is in de film leuk gespeeld met de zuidelijke accenten van de Verenigde Staten en natuurlijk met de geschiedenis. In de Nederlandse versie komen de stemmen natuurlijk niet zo goed tot hun recht als in de originele versie, maar ze zijn zeker goed gekozen. Juist omdat dit zo'n hekel punt is, heeft Disney Oprah Winfrey ingeschakeld om het 'zwarte gehalte' van de film te kunnen legitimeren, maar dit is niet te merken in de film zelf. Disney heeft echt weer een film gemaakt waar je met het hele gezin van kan genieten, chapeau!

Extra's

De dvd kent ook nog een klein aantal extra's. Naast het briljante Fast Play, waarvan ik nog steeds het nut niet in zie, heeft Disney gelukkig ook nog wat andere features op de dvd gezet. Zo is er het gebruikelijke audiocommentaar bij de film, wat een paar minuten leuk is en daarna gaat vervelen. Daarnaast staat er een aantal niet gebruikte scènes op die voorzien zijn van commentaar van de regisseur. Deze scènes zijn nog slechts de ruwe schetsen en niet de gelikte animaties die je normaal gesproken ziet. De stemmen zijn vaak ingesproken door mensen die aanwezig waren in de studio op dat moment en niet de 'echte' stemmen. Het is erg interessant om deze ruwe schetsen te zien en je te realiseren dat er nog een heel proces volgt om het er allemaal mooi uit te laten zien. Een toffe feature. Voor de kleintjes staat er het 'Prinsessenspel' op de dvd. De vuurvliegjes uit de film vormen het silhouet van een prinses en dan moet je aangeven wie jij denkt dat het is. Daar houd je de kleintjes ook wel even zoet mee.