CD: Disturbed - Asylum

René (MrManiak)

Disturbed, wie kent ze niet? In menig horror- of thrillerfilm is een liedje van ze gebruikt, waarvan de bekendste nog steeds 'Down With The Sickness' is. Het nieuwste werk van de rockers is Asylum geworden, een werk dat in de meest luxe editie van het album dertien originele nummers, een cover, twee live-tracks en twee video's kent. Is het wat?

Disturbed - Asylum

Voor de fans van Disturbed duurde het wachten niet lang. Na de knaller van een album met de titel Indestructible was het eind augustus tijd voor wat nieuw rockvoer. Dit werd met Asylum gedaan, een album dat je bijna 53 minuten lang vermaakt. Openingstrack 'Remnants' is een instrumentale track die zeer langzaam opbouwt. Naadloos loopt het nummer na enkele vermakelijke riffjes over in de titeltrack; 'Asylum'.

Het album heeft flinke knallers voor je klaar staan. 'Innocence' , 'Warrior' en 'Asylum' zijn echte knallers van tracks waarbij je onmogelijk stil kan blijven zitten. En ook nu weer wordt een scala aan onderwerpen aangesneden, zoals hoe je moet omgaan met het eindigen van een relatie ('the Infection') of het opwarmen van de aarde ('Another Way To Die'). Maar gelukkig komt er ook nog enige zwarte humor om de hoek kijken, zoals we van de band gewend zijn. Vorige semi-humoristische tracks waren bijvoorbeeld 'Stupify' en 'Prayer', nu krijgen we nummers zoals 'the Animal' voorgeschoteld; een stevige metaltrack over het veranderen naar een weerwolf bij volle maan:

"I can feel the calling again
The primal need is filling me
Changes are about to begin
And now my blood is boiling
I can see the fear in your eyes
But you can't bring yourself to scream
Time to shed the mortal disguise
The beast is coming to life
Taking more than a glimmer of this tainted moonlight
Death approaches on this night
"

Maar...

Toch is niet het hele album goed. De cover die voor dit album is gedaan (en is verstopt als 'hidden track') klinkt in mijn oren niet goed genoeg. Waar op Ten Thousand Fists het nummer 'Land of Confusion' erg bruut klonk en daarvoor 'Shout 2000' lekker was, is dat van de cover van nu niet te zeggen. De heren hebben gekozen voor 'I Still Haven't Found What I'm Looking For'... inderdaad een track van U2. Niet dat dat verkeerd kan zijn, maar het hele nummer lijkt een opbouw te zijn naar iets heftigs wat er niet komt. Het tempo blijft hetzelfde, de climax is er gewoonweg niet, het komt niet op gang.

Ook de solo's lijken makkelijker te zijn op dit album. Weet je nog 'the Night' van het vorige album 'Indestructible'? Ik kan moeilijk zeggen dat ik nu ook solo's verwacht van ongeveer hetzelfde niveau, maar het was wel fijn geweest. Het is allemaal te makkelijk gespeeld, terwijl er in sommige nummers zoveel meer in kon zitten. Afgezien van de solo in 'Never Again' ben ik hierin toch een beetje teleurgesteld.

Verschillende edities

De limited edition van het album is ook niet om over naar huis te schrijven. Het verschil met deze editie, in vergelijking met de gewone versie, is twee live-nummers. Niet dat ze slecht gespeeld zijn, maar om wéér tracks van het eerste album te gebruiken is wel erg goedkoop. Jammer, want voor iTunes is er naast de live-nummers een bonustrack toegevoegd met de titel 'Leave It Alone'. Dit nummer is alleen via iTunes te verkrijgen, maar klinkt toch een beetje als een twaalf-in-een-dozijntje. Dit nummer valt exclusief onder de 'iTunes Deluxe Edition'. Naast de drie tracks krijg je dan ook twee video's erbij voor de gitaarspelende mensen. In deze filmpjes met de titel 'Dissected' krijg je de kans om de tracks 'Down With The Sickness' en 'Stupify' na te spelen. Leuk, maar als je geen gitaar speelt heb je hier geen klap aan.str

Afgezien van de matige cover, het missen van brute solo's en de belachelijke special editions, klinkt het album an sich zeker niet verkeerd. Het rockt, het luistert lekker weg en er zitten weer mooie nummers bij die live zeker gaan zorgen voor een knaller van een show. Wil je weten of ik gelijk heb? Op 2 december staat Disturbed in de HMH, met in het voorprogramma onder andere Papa Roach. Maar dat is pas over enkele maanden, tot dan wens ik je een fijne tijd toe met het album Asylum.

Tracklist:

1. Remnants
2. Asylum