Boek: Ruslund & Hellstrom - Drie seconden

Felienne (FelinuX)

Na een eerdere review van Het meisje onder de straat zijn de verwachtingen voor de nieuwe Roslund & Hellström hooggespannen. Zeker omdat de vijfde thriller van het Zweedse duo bijna twee keer zo dik is als zijn voorganger. Weten Roslund & Hellström met dit boek over de misstanden rondom infiltranten in Zweden wederom te scoren?

De hoofdrol in Drie seconden is weer weggelegd voor inspecteur Grens en zijn team. Zijn persoonlijke situatie is er niet makkelijker op geworden, want in de tijd die verstreken is na Het meisje onder de straat is zijn vrouw, die al jaren in vegetieve toestand in een verpleegtehuis opgenomen was, overleden. Hoewel hij worstelt met verdriet en schuldgevoel, vindt hij troost door zich helemaal te storten op het moordonderzoek waarmee zijn team belast wordt. In een flat midden in Stockholm wordt het lichaam van een Deense informant gevonden, maar ondanks Grens' grote inspanningen om de moordenaar te vinden, komt hij niet verder. Als lezer weet je dat dat komt omdat Grens' baas informatie achterhoudt om zo de dekmantel van een andere informant, Piet Hoffman, in stand te houden. Als Grens dichter en dichter bij de waarheid komt, wordt de situatie voor informant Piet Hofmann steeds gevaarlijker.

Net als in Roslund & Hellströms vorige roman slaagt het duo erin om een actueel thema te verweven in een spannende roman. In het nawoord vertellen de auteurs dat ze met diverse criminelen en politiemensen hebben gesproken om een goed beeld te krijgen van hoe er omgesprongen wordt met informanten. Helaas is de vijfde roman net wat minder geloofwaardig dan zijn voorganger; Piet Hofmann weet wel heel erg precies hoe hij zich uit iedere situatie moet redden. Maar de spanning heeft hieronder niet te lijden, het verhaal wordt vanuit twee kanten verteld. De lezer ziet zowel de gebeurtenissen rondom de informant als de zoektocht van Grens, waardoor de ontknoping lang op zich laat wachten en uiteindelijk zeer onverwacht is.

Tenzij.... je de achterflap al hebt gelezen, die volgens uw recensent het hele plot al weggeeft en de angel uit alle spanning haalt. Lees die dus absoluut niet als je nog plezier aan dit boek wilt beleven! Echt een dik minpunt op een verder heel prima thriller.