Theater: Allo Allo

Marc (MPG)

"Listen very carefully, for I shall say this only once." De symphatieke cafébaas René Artois heeft zijn stekkie in het Franse Nouvion achter zich gelaten en beproeft zijn geluk nu in de lage landen. Allo Allo, de enorme tv-hit van weleer heeft de sprong gemaakt naar het toneel. Maar lukt het Alfred van den Heuvel, Esther Roord en hun collega's om de sfeer en de humor uit de tv-serie te evenaren?

René, gespeeld door Alfred van den Heuvel, introduceert de setting, die uiteraard bekend mag worden verondersteld bij eenieder die de tv-serie heeft gezien. René Artois runt een op het oog heel normaal dorpscafé in het Franse Nouvion, dat gedurende de Tweede Wereldoorlog bezet wordt door de Duitsers. Maar schijn bedriegt. Niet alleen moet René de affaires die hij heeft met zijn beide serveersters geheim houden voor zijn vrouw Edith, ook verbergt hij in opdracht van de Duitse kolonel Von Strohm in zijn kelder een bockworst met daarin het schilderij 'De gevallen Madonna met de grote memmen'.

De problemen beginnen allemaal als de Duitsers de verstopte bockworst terug willen hebben. Hitler in hoogst eigen persoon komt namelijk naar Nouvion en de kolonel wil goede sier maken door de Führer het schilderij persoonlijk te overhandigen. Wat dan volgt is een klucht vol verwisselde bockworsten, al dan niet gevuld met schilderij, absurde situaties met het verzet enerzijds, de Duitsers anderzijds en daar tussenin de persoonlijke affaires van René overgoten met een saus van andere hilariteiten met als hoogtepunt een heuse opblaasbare Hitler, als onderdeel van een ingenieus plan van het verzet.

Voor de trouwe kijkers van de tv-serie is de voorstelling een feest der herkenning, maar ook voor iemand die niet bekend is met de serie biedt Allo Allo voldoende vermaak. Toch schuilt in deze kracht ook de zwakte van het theaterstuk. Waar de humor en absurditeiten in een uitzending van een half uur uitstekend tot hun recht komen, is een avondvullende voorstelling net iets te veel van het goede.

Al met al biedt Allo Allo een prima avond vermaak en is het zeker een aanrader. Alle elementen die de originele tv-serie zo goed maken komen ook op het toneel terug, zonder dat de voorstelling onbegrijpelijk wordt voor de enkeling die zonder enige voorkennis het theater betreedt en dat maakt de voorstelling heel geslaagd. Daarom is het jammer dat het stuk eigenlijk nét iets te lang duurt en een tikkeltje over the top gaat.

De voorstelling Allo Allo is nog te zien in de volgende theaters:

7 mei  2010 De Rijswijkse Schouwburg, Rijswijk
8 mei  2010 De Rijswijkse Schouwburg, Rijswijk