VA - InQontrol Save.Exit.Planet

Martijn (PartyAnimal87)

De mensheid vernietigt haar eigen aarde. Er zijn leukere thema's rondom een feest! Maar toch was dat waar InQontrol dit jaar om draaide. Collega Sethje schreef al een review over dit feest, nu is het tijd om de bijbehorende cd's eens onder de loep te nemen voordat de aarde ten onder gaat...

IQshow

Frontliner is verantwoordelijk voor "Save.Exit.Planet", het anthem van dit jaar. Aan hem dan ook de eer om het eerste schijfje onder handen te nemen. Het themanummer is ook gelijk de opening van de cd, maar dan in de Dock45-remix, de house-alias van de heren van Deepack. Het is compleet iets anders dan het gebruikelijke gebeuk van deze heren, maar op zich een lekkere binnenkomer. Even iets anders, waar niks mis mee is, maar gelukkig is het al snel tijd voor de eerste hardstylebeats. De meeste tracks zijn al bekend van andere verzamelaars, maar gelukkig is er ook het één en ander aan nieuw spul te beluisteren. "Poltergeist" is een lekkere duistere productie van Zatox, maar "Counterfeit" van The Prophet is het net niet. Het is allemaal eentonig met een irritante synth. Nee, doe dan maar de nieuwe tracks van Frontliner, al dan niet met B-Front. Melodieus en vette kicks, dat is zoals het hoort!

Vette kicks heb je ook bij de hardcore. Met een DJ als Outblast die de plaatjes heeft uitgekozen en gemixed zit je dan ook goed met disc twee. Het enige nadeel is dat de mainstreamhardcore (kennelijk) maar weinig nieuwe releases kent op dit moment, want een groot deel van de tracks op het album staan al maandenlang op andere verzamelaars. Daar zit gelukkig wel een hoop goed materiaal tussen! Over het briljante "Forgotten Moments" schreef ik al eerder, maar wat te denken van "Screwdriver"? Een vette track van twee hardcorechicks: Korsakoff en Day-Mar. Wat een brute ragtrack! Ook een prima track, maar dan een stuk melodieuzer is "Where My Party People At?" van Weapon X. Opvallend is ook dat deze cd niet wordt afgesloten met een van de Nederlandstalige knallers als "Adrenaline", "Sloop Die Speakers" of "Holland Is GVD Nog Steeds Het Hardste". Pluspunt!

Frontliner

Van naam bij het grote publiek een stuk minder bekend als generatiegenoten als Panic en Paul Elstak, maar Stanton doet zeker niet voor deze heren onder. De oldschool van cd drie is bij hem in goede handen. De oude drumcomputersounds vliegen de speakers uit en nemen je als luisteraar weer even terug naar de ninties. Zo blijft "Bass & Sound" van DJ Isaac een onwijze klapper en voor het weet zit je bij de track van Nasty Django weer keihard "Hardcore Motherfucker" mee te schreeuwen. Breakbeats, snerpende hihats en scheurende Juno-synths... Wat een heerlijke producties werden er die tijd toch gemaakt! Ook heerlijk strak mixwerk waardoor het een vloeiende beukmix is!

Ook om het artwork van het album kun je niet heen. Een hologram met de woorden Save, Exit, Planet en het logo van InQontrol. Zo krijgt het hoesje extra toegevoegde waarde. Erg mooi gedaan. Dat geldt overigens ook voor de rest van de hoes en het boekje.

Drie vette mixen, een hoop goede platen en strak artwork. Het ziet er allemaal weer prima uit. De platenkeus is niet bijzonder origineel, wat toch altijd jammer is. Wat nieuwe platen die nog niet eerder op een cd hebben gestaan of juist een wat oudere track van een paar jaar terug zijn elementen die een verzamelaar net even beter kunnen maken! Maar over het geheel genomen is dit een prima compilatie voor de liefhebber met gegarandeerd beukplezier!