DVD: Komt Een Vrouw Bij De Dokter

Martijn van Veen

In het begin waren mensen sceptisch over het regiedebuut van Reinout Oerlemans door de verfilming van Kluuns Komt Een Vrouw Bij De Dokter. Maar iedereen heeft kunnen zien dat de film een groot succes werd. Binnen tien dagen werd de film platina (400.000 bezoekers) en na 46 dagen had de film een miljoen bezoekers. Nu is de dvd uit en is de film nog steeds een succes, want na één dag in de winkels is zelfs de dvd al platina (100.000 exemplaren).

Stijn (Barry Atsma) is in de bloei van zijn leven. Hij heeft een eigen reclamebedrijf (Merk in Uitvoering) en hij houdt van het leven. Als hij de Amsterdamse Carmen (Carice van Houten) ontmoet en uiteindelijk ook met haar trouwt, is hij de gelukkigste man op aarde. Dat Stijn niet monogaam is en het niet kan weerstaan om met andere vrouwen het bed te delen, neemt Carmen voor lief. Het leven kan voor hun niet meer stuk. Totdat er borstkanker bij Carmen geconstanteerd wordt. Stijn belandt in een wereld van chemokuren, bestralingen en een amputatie. Om afleiding te zoeken belandt Stijn met carnaval bij Roos (Anna Drijver). Samen krijgen ze een geheime affaire en Stijn raakt verslaafd aan haar. Tegelijkertijd houdt Stijn ook nog van Carmen. Hoe moet hij hier mee omgaan en hoe loopt dit af?

De film werd van allerlei kanten geprezen en dat is ook te zien aan het aantal bezoekers. Na ongeveer anderhalve maand hadden al 1 miljoen Nederlanders de film gezien. Het succes van de film is volledig terecht. Carice, Barry en Anna zetten zeer overtuigende rollen neer als respectievelijk Carmen, Stijn en Roos. Reinout heeft de film zeer direct neergezet en is recht voor z'n raap. Hippe muziek, snelle scènes, afgewisseld met confronterende en harde scènes over Carmens kanker. Wel is het een typisch Nederlandse film door het vele gevloek en de vele seksscènes.

Het eerste deel (de film is verdeeld in drie hoofdstukken) over Stijn & Carmen bevat veel seks en moet gezien worden als een luchtige intro. Naarmate de film vordert, wordt de ziekte erger en worden de ingrepen heftiger. De scènes worden emotioneler en aangrijpender. De film neemt je mee in een achtbaan van emoties met als hoogtepunt de bedscène aan het einde van de film. Het einde laat je gegarandeerd achter met een brok in je keel.

Komt Een Vrouw Bij De Dokter is een vrij luchtige film. Het is een achtbaan door emoties. Heftige scènes van Carmen en Stijn worden afgewisseld met de beelden van een Stijn, die wil ontsnappen uit de wereld van kanker. Je gaat hem haten, maar tegelijkertijd ook van hem houden en misschien begrijpen. Het regiedebuut van Reinout is gedurfd, maar meer dan geslaagd. Absoluut één van de betere Nederlandse films van de laatste tijd.

Naast een filmcommentaar van Reinout en cameraman Lennert bevat de 2-Disc Special Edition ook nog een aantal extra's. Een opsomming daarvan is op de volgende pagina te vinden.