DVD: The Taking Of Pelham 123

Tim

John Travolta is een rare man. Eentje die je moeilijk kunt peilen. Zo speelt hij een fantastische Vincent Vega in Pulp Fiction en in is hij in vele andere films een welkome toevoeging aan de cast. In andere films, ik noem Hairspray, weet je toch niet wat je ziet als je de stoere gangster van weleer als vrouw verkleed in een fatsuit ziet ronddartelen in de verfilming van een musical. Dit alles neemt overigens niet weg dat Travolta gewoon een goede acteur is die zeker een breed scala aan rollen kan vertolken. Denzel Washington dan. Hij is vaak de held van het verhaal; de good guy. Maar ook Washington laat zijn slechte kant zien in de verfilming van het leven van Malcolm X. Het moge duidelijk zijn dat deze introductie de hoofdrolspelers voorstelt van The Taking Of Pelham 123. Een film waarin ook Tony Soprano acte de présence geeft.

The Taking Of Pelham 123 Cover

Walter Garber (Washington) is een verkeersleider voor de New Yorkse metrocentrale. Hij is verantwoordelijk voor het dagelijkse wel en wee van de New Yorkse metro's. Op een normale dag wordt zijn shift bruut verstoord door de kaping van een van de metrostellen. De Pelham 123, een metro die vanaf Pelham vertrekt om 13:23, wordt door een groep terroristen gekaapt. En het is aan Garber deze kaping goed te laten verlopen. Hij wordt door Ryder gezien als een belangrijke pion om het losgeld snel te bemachtigen.

The Taking Of Pelham 123 Screenshot

Onder leiding van de geweldadige Ryder (Travolta) houdt de groep terroristen de passagiers van het metrostel gegijzeld. Ze vragen voor de gijzelaars een flinke som geld: 10 miljoen dollar. Dit geld moet binnen een uur in de metro zijn; elke minuut later sneuvelt een andere gijzelaar. Ryder eist dat Garber met hem blijft communiceren, hij hoeft niets van de onderhandelaars te weten. Garber doet er alles aan om Ryder rustig te houden zodat de gijzelaars gespaard blijven. Er ontstaat een spel tussen de gijzelnemer, Ryder en de kwetsbare verkeersleider, Garber. Een spel dat de spanning in deze actie/thriller hoog houdt.

The Taking Of Pelham 123 Screenshot

The Taking Of Pelham 123 is een film die je tot het einde toe blijft boeien. De twee Hollywoodse mastodonten, Travolta en Washington, houden de spanning goed in de film. Travolta zorgt er met zijn extravagante uiterlijk voor dat je hem echt gelooft als brute gijzelaar. Washington zet een goede kwetsbare verkeersleider in die graag eens de held zou willen zijn. Tony Soprano speelt als burgemeester van New York een bescheiden rol, maar het is toch leuk hem weer eens te zien. Het is een aardige actie/thriller geworden die de moeite van het kijken waard is, maar wellicht wat voorspelbaar kan overkomen. Desalniettemin een goede film met een toch wel slimme Travolta. De remake van de film uit 1974 krijgt beduidend lagere beoordelingen dan zijn voorganger, maar speelt goed in op de huidige angst voor terrorisme.

Over de extra's kan niet bijster veel gezegd worden. Alleen dat ze bestaan uit: de gebruikelijke trailers, al vind ik dat niet echt een toevoeging, commentaar van de regisseur en scenarioschrijver en een making of. Een van de meest in het oog springende extra's is de documentaire over het New Yorkse metrostelsel. Natuurlijk weet iedereen dat het een belangrijk vervoermiddel is in de grote metropool. Deze documentaire laat zien dat het niet heel eenvoudig is geweest om daar een film op te nemen, juist ook omdat er zoveel mensen met de metro reizen elke dag.