DVD: Night Train

René (MrManiak)

De trein is al vele malen gebruikt in films om een hele film op af te laten spelen. Denk aan bijvoorbeeld aan The Midnight Meat Train, Murder On The Orient Express en Under Siege 2. Nu is er een nieuwe film die zich aan dat rijtje kan toevoegen, namelijk Night Train. Is het de moeite waard?

Night Train

Treinconducteur Miles (Danny Glover) rijdt zijn laatste avond in ‘zijn' nachttrein. Het is een rustige rit met een klein groepje passagiers. Onder hen bevinden zich Chloe White (Leelee Sobieski) en verkoper Peter Dobbs (Steve Zahn), die in de achterste coupé van de trein zitten. Als bij de beginhalte nog net iemand op tijd komt om de rit te halen en in de achterste coupé stapt, ontstaat er een groot probleem: de man sterft binnen enkele minuten. In zijn handen draagt de mysterieus geklede man een kartonnen doos met kerstmisinpakpapier eromheen. In het doosje zit iets wat vooral Cloe en Peter interesseert, namelijk een houten kistje met een waardevolle inhoud.
Als conducteur Miles achter het overlijden van de man komt, wil hij direct Inlichtingen bellen. Cloe houdt Miles tegen in ruil voor een groot deel van het kistje. Volgens Peter zit er voor ruim 5 miljoen dollar aan waarde in het voorwerp en na enige tijd besluit Miles toch mee te doen. Het wordt echter grimmiger als blijkt dat de drie niet de enigen zijn die van het bestaan van het kistje afweten. Een kat en muisspel volgt door de gehele nachttrein...een spel dat lang niet iedereen tot het einde redt.

Het verhaal loopt in het begin als een trein. De vaart zit er lekker in en je wordt goed meegenomen door het verhaal. Dit geldt echter alleen voor het eerste uur. De plotwendingen in de film die oorspronkelijk bedoelt zijn om mensen op een dwaalspoor te brengen, komenh bij elkaar op zo'n manier dat je het spoor echter bijster bent. De chaos die op dat moment in de trein plaatsvindt mondt uit in een climax waar je eigenlijk niet op zit te wachten en het verhaal zelfs ontspoort.

Goed, genoeg treingrapjes. Het acteerniveau van de cast is redelijk. Van de hoofdpersonen die door Danny Glover, Leelee Sobieski en Steve Zahn worden neergezet doet Glover het het minste. Zijn rol als conducteur komt gewoonweg niet overtuigend over, terwijl Sobieski volledig in haar psychopathische rol weet te blijven. Waar de drive van haar personage vandaan komt in twijfel worden genomen, maar ze brengt het wel goed. Zahn...Tsja, hij blijft met zijn acteerprestaties aardig op een lijn zitten. Na onder andere Sahara en Bandidas zien we weinig verrassends van hem, hij herhaalt zijn trucjes zonder enige toevoeging. Chaotisch, flauwe grapjes en weinig toevoeging aan het verhaal, dat is het.

De hele film is redelijk. Het verhaal is wel aardig, maar zoals eerder gezegd zorgt de plotwending er toch voor dat het einde teleurstellend wordt. Wil je een typische film om 's avonds op de bank met verstand op nul te kijken, stap in en geniet van de rit. Mocht je toch een film met iets meer kwaliteit willen, laat dan deze trein aan je voorbij gaan.