CD: Admiral Freebee - The Honey and The Knife
Amai amai, Admiral Freebee had me toch een debuut in 2003, een self-titled album dat onderhuids kroop en authentieke rock wasemde door je poriën. Persoonlijk was ik wat teleurgesteld in de twee vervolgplaten die Tom Van Laere uitbracht in de jaren erna. In de persmailing kwam de nieuwe Admiral voorbij en bij het zien van zijn naam dacht ik meteen aan het debuut. Met de hoop dat Van Laere weer zo'n juweeltje uit zijn mouw kon schudden schreef ik de platenmaatschappij aan. Het risico dat het een voortborduursel zou zijn op de laatste twee platen verdrong ik even.

De nieuwe van Admiral Freebee heet The Honey and The Knife en net
als bij het debuut staat Jo Francken aan de knoppen als producer. Van
Laere kreeg de tijd in de thuisstudio van Francken om ideeën uit te
werken en gedachten te laten bezinken. Dat deed hem blijkbaar goed, want
het materiaal is toch van beduidend hogere kwaliteit dan de opnames van
de afgelopen keer in Amerika met bekende muzikanten, maar in korte
tijd. Nu was het back-to-basic, samen met zijn muzikale partner in crime
Francken, die Van Laere al meer dan tien jaar bijstaat. Naast de tijd
in de studio, nam Van Laere nu ook de tijd in het leven, tijdens lange
wandelingen bedacht hij melodietjes, structuren en teksten. Als
undercover muzikant testte hij zijn hersenspinsels uit in cafés en
bracht zo ook uren door in Amsterdam. Het levert een plaat op die
oprecht en met een regelrecht gevoel uit het hart zijn stempel drukt.
We kunnen wel stellen dat Admiral Freebee terug is op het hoogste
niveau. The Honey and The Knife bevat tracks waar Mick Jagger, dEUS,
Neil Young en andere muzikale grootheden jaloers op kunnen zijn. De
plaat opent met heel andere referenties: stop Grinderman, Lou Reed en
Tom Waits in een blender en je krijgt 'Blues from a Hypochondriac
(Always Hoping for the Worst)'. Rauwe schreeuwvocalen, pompende
ritmesectie en snerpende gitaaraanslagen. Tandenknarsende bluesrock in
de goede zin van het woord. 'My Hippie Ain't Hip' kent sterke
parallellen met dEUS. Verder hoor je vooral de Rolling Stones en Mick
Jagger invloeden terug op dit album. De prachtige serene klanken van
'Hymns For Demons' en 'Home' bijvoorbeeld. Dat is singer-songwriter
vakmanschap pur sang. Of de dreigende en melancholieke sfeer die 'The
Art Of Walking Away' met zich mee draagt. 'Always On The Run' valt in
die zin enigszins buiten de boot omdat de disco en jaren tachtig Jagger
hier wel de kop op steekt. Maar denk niet dat Admiral Freebee in
copy-paste modus verkeert, hij is gewoonweg zijn eigen ding aan het
doen, en dat ding is weer van zeer hoog niveau.

The Honey and The Knife is de tweede geniale plaat van Admiral Freebee
gevuld met overheerlijke bluesrock die laveren tussen rust en onrust.
Stormachtige golven flankeren het rustige vaarwater, maar de Admiraal
houdt in beide gevallen zijn roer kaarsrecht. Tom Van Laere kan met de
wind in zeilen fier op de punt van vaartuig gaan staan en alle lof die
dit album verdient in ontvangst nemen.