CD: VA - Black 2010

Martijn (PartyAnimal87)

In 2008 werd in Nederland voorlopig de laatste editie van (Sensation) Black gehouden. Maar bij onze zuiderburen is het feest nog springlevend! De Ethias Arena in Hasselt werd zaterdag 20 maart jongstleden omgetoverd tot een duister en zwart hol en gevuld met keiharde beats. De compilatie van het feest bevat weer twee schijfjes gevuld met recente hardcore en hardstyle!

'Tik Tak' van Ruthless is het openingsplaatje van de eerste cd. Jump is nog steeds erg populair in België, en dan hebben we het niet over kindermelodietjes met een "poingpoingpoing-bassdrum" er onder zoals we die kennen van een paar jaar terug. Het is een opwarmertje voor het hardstylegeweld dat volgt. Allereerst is Coone aan de beurt, samen met het duo D-Block & S-Te-Fan. Coone, zelf Belg, werd bekend als jumpstyle-dj maar timmert de laatste tijd met succes aan de weg in de hardstyle. Een hoop vette producties kwamen van zijn hand, en deze 'Crank' is daar één van.

Ook Italië is present met Tuneboy en TNT. Maar de beste plaat is toch wel 'The Winner Is' van DJ Phil Ty. Geinige tekst en een lekkere melodie die blijft hangen. Maar ook ons eigen landje is nadrukkelijk aanwezig in de mix. Daarbij springen drie tracks er boven uit. Het raggende 'Elixer' van Dozer met hele brute kicks en het magistrale anthem van Max Enforcer & The Rush: 'Fade To Black'. Een heerlijk rauwe track die de titel anthem met eer draagt! En als we het dan toch over vette platen hebben, dan mogen we de Psyko Punkz niet overslaan. Want 'Rock Ya Attitude' is een meesterlijke plaat!

Op de tweede disc is het tijd voor het wat ruigere werk. Hardcore dus! Op het feest stonden de Black Heroes, bestaande uit een hele reeks grote namen uit de scene, als Neophyte, Panic en Tha Playah. Geen wonder dus dat een groot deel van de tracklist van deze heren afkomstig is. Daar zit dan ook een hoop lekkers tussen, zoals 'Symphony Of The Dead', 'The Easy Way' en 'Lack Of Existence'. Maar er is ook genoeg materiaal buiten deze mannen om. Uit het oosten van ons land komt de groep Eastside Connection. 'Our Message' is een dikke track met lekkere meeschreeuwvocalen van MC Syco. Ook ontbreekt de geniale Ophidian-remix van Lenny Dee's 'Forgotten Moments' niet. En met welke plaat kun je op dit moment beter afsluiten dan 'Sloop Die Speakers' van Neophyte en Drokz? SLOPEN!!!!

Tussen alle verzamelaars van vandaag de dag valt Black 2010 niet bijzonder op. De platenkeuze is grotendeels hetzelfde als andere compilaties. Maakt verder niet uit, want het is een lekker gemixed album met een hoop goede tracks. Gewoon lekker knallen dus! Hopelijk ook snel weer eens op Nederlands grondgebied!