Boek: Alejandro Zambra - Bonsai

Felienne (FelinuX)

Een man en een vrouw - of eigenlijk meer een jongen en een meisje- krijgen een relatie en gaan weer uit elkaar. Hoeveel boeken, films en series zouden er al verschenen zijn met dit thema? Op het eerste gezicht lijkt Bonsai dus niets nieuws. Maar het debuut van Chileense leraar Alejandro Zambra heeft meer inhoud dan zijn 100 bladzijdes doen vermoeden.

Soms kom je een zeldzaam pareltje tegen dat nog lang door je hoofd blijft spoken nadat je het hebt uitgelezen. Bonsai is zo'n boek. Met een minimale dosis informatie weet Zambro twee hele levens te schetsen. Emilia en Julio ontmoeten elkaar tijdens hun studie, krijgen een relatie en gaan weer uit elkaar. Tot zover niets nieuws. Maar het verhaal gaat verder. Emilia verhuist naar de andere kant van de wereld, leeft daar een ongelukkig bestaan en sterft. Als lezer weet je dat al, Zambra kiest ervoor om dit al op de eerste pagina te vermelden, maar Julio ontdenkt dit pas maanden later, als hij toevallig een vriendin van Emilia tegen het lijf loopt.

De stijl van Zambra is ongekend. Met minimale zinnen weet hij toch een volledig beeld te geven van de emoties van de personages. Door in te zoomen op de kleine dingen die de personages meemaken, laat Zambra je als lezer letterlijk zien wat de emoties zijn. Zo kweekt Julio bijvoorbeeld een bonsaiboom die zijn verdriet en onmacht prachtig symboliseren. Ook erg verrassend is de aanwezige verteller, die zich af en toe verraadt door zinnetjes als

"Anita's man heette Andrés, of Leonardo. Laten we het erop houden dat zijn naam Andrés was en niet Leonardo."

Oordeel: Lees dit boek!! Het kost je hooguit een dag en dan heb je kennis gemaakt met personages die  je nooit meer zult vergeten.