Boek: Kim Moelands - Weerloos

Monique (Lois)

Na haar autobiografische roman Ademloos  heeft Kim Moelands een nieuw boek geschreven. Weerloos is Kims nieuwste boek, een zinderende thriller."Al na het lezen van de eerste zinnen ben je verkocht", zo belooft de achterflap; ‘Ik kom eraan. De ene voet voor de andere. Het grind knerpt onder mijn schoenen. Een steentje spat weg. Hoor je me al? Voel je me al? Je kijkt achterom. Je ziet me niet. Nog steeds niet. Ik vergeef het je. Ik ben vlak achter je. Er verschijnt kippenvel op je huid. Je denkt dat het een briesje is dat kietelt in je nek. Maar het is mijn adem die je zachtjes tegen de haren instrijkt. Nog even en dan ben je eindelijk van mij.’

Al in een eerder interview met FOK! gaf Kim Moelands aan bezig te zijn met een tweede boek. De inspiratie voor dit boek haalde ze, gek genoeg, uit een foto van Mijke Bos, die ze zag op een fototentoonstelling. Deze foto is ook gebruikt voor de cover van het boek. Een aantal maanden later hoorde Moelands een nummer van  Guns N’ Roses ‘Street of dreams’ en de sfeer voor het boek was geboren.

Het verhaal:

Het is het verhaal van Naomi van Heest, single en recentelijk gedumpt. Ze heeft het helemaal gehad met mannen maar laat zich, na een lange periode vol zelfmedelijden, overhalen door een vriendin een keer te gaan stappen. In een discotheek ontmoet ze Stefaan, een aantrekkelijke man met blauwe ogen. Instant chemie maakt ontsnappen onmogelijk en geheel tegen haar principes in gaat ze gelijk met hem mee naar huis. Wat dan volgt is een zeer intense, sexuele ervaring en vanaf dat moment is Naomi verkocht. Stefaan blijkt een gecompliceerd man. Hij overlaadt Naomi met aandacht, stoot haar dan weer af, gaat ver over haar grenzen en weet haar genadeloos te manipuleren. Langzaam maar zeker vervreemdt hij Naomi van haar familie en vrienden, zodat hij haar helemaal voor zichzelf heeft. Stefaan lijkt de ideale man en Naomi is hopeloos verliefd, maar is Stefaan werkelijk zo geweldig?

Het boek:

Het boek vertelt Naomi's verhaal maar geeft ook regelmatig kijkjes in Stefaans gedachtes. Daardoor weet je, als lezer, dat de ontmoeting in de discotheek helemaal niet zo toevallig was als Naomi denkt. Al lezende wordt duidelijk dat Stefaan alles plant, en dat maakt dat je als lezer als het ware in het boek gezogen wordt. Wat is Stefaans plan met Noami, hoever zal hij gaan, hoe loopt dit af? Het boek is adembenemend spannend, erotisch en houdt je vanaf bladzijde één gevangen.

Kim Moelands heeft hiermee laten zien dat ze niet een woordkunstenaar is in haar autobiografie, in Weerloos schept ze een broeierige, erotische sfeer die uitmondt in een heel verrassende ontknoping. Weerloos, ademloos uitgelezen.