CD: The Backyard Babies - Them XX

Joost Melis (Pink_Floyd)

Twintig jaar in dezelfde samenstelling in het vak, een Grammy op zak (een Zweedse, maar toch), een best-of album uitbrengen, een track in Guitar Hero. Dan moet je toch wel een beetje bekend zijn zou je zeggen. Maar in Nederland zullen er weinig pupillen groter worden, hoofden goedkeurend ja knikken of vuisten de lucht in gaan als je op straat vraagt: "wie zijn de Backyard Babies?"

Backyard Babies

De Backyard Babies zijn Zweedse oude rotten in het punkrock-vak die al meer dan twintig jaar meegaan. Eind jaren tachtig ramden de heren de eerste noten met de groep uit hun apparatuur en nu is daar hun Best of plaat die de twee decennia eens even fijn samenvat in een dozijn fijne punktracks. De bijbehorende tour zou wel eens de laatste kunnen zijn. Afgelopen keer zou je ze in Nederland gezien kunnen hebben als voorprogramma van Danko Jones. En daar heeft de muziek wel wat van weg (of eigenlijk is het andersom). In de traditie van AC/DC, Alice Cooper en soms Guns N' Roses overheerst de sleeze-rock en redelijk toegankelijke punkrock. Geen Blink 182-shit, maar een stuk ruiger, voller, harder en sneller. Geen onderbroekenlol, maar gewoon knallen en rocken. Gitaarsolo hier, beukende snaredrums en schreeuwvocalen daar.

Backyard Babies

De verzamelaar Them XX laat een aanstekelijk en rockend geheel horen van de vijf albums die de band in die lange tijd produceerde. Geen snelheidsduivels qua album-output, maar wel qua tempo. Stilzitten is geen optie. Zo stoken de pompende riffs op 'Minus Celsius' de temperatuur toch echt wel op, en gaan de vuisten de lucht in op de Guitar Hero track 'Degenerated'. Voor de diehard-fan is er een mooie special edition 5 disc box te koop, met een boel b-sides en rarities om het naderende afscheid te verzachten. Voor de liefhebber van Danko of bovengenoemde bands is er het normale instapmodel, met daarop gewoonweg twaalf prima rocksongs.