Lips: Party Classics

Fabian (Pannenkoek3000)

Sony geniet op de Playstation al jaren van het succes van de Singstar-serie en sinds 2008 probeert Microsoft ook succes te halen met de karaoke-game: Lips. Deze kwam in 2008 uit en samen met Lips: Number One hits heeft de serie al een schare fanbase opgebouwd. Zal Lips: Party Classics de huiskamer laten swingen of wil je liever de xbox gelijk uitzetten?

Lips: Party Classics is eigenlijk precies hetzelfde als Lips: Number One hits, alleen heeft de game andere nummers. Voor degene die nog niet weten wat Lips inhoudt, leg ik het nog even kort uit.  Alleen of met een medespeler zing je mee met bekende nummers, waarbij je hoge scores haalt door goed op je toonhoogte en timing te letten. Dit is natuurlijk een goede formule voor feestjes en je beleeft met Lips zeker weten plezier. Van de vorige Lips-games weten we dat het zingen zelf goed werkt en in deze game is dat niet anders.

Het belangrijkste is natuurlijk de tracklist, die zich deze keer wat meer richt op oudere nummers, in tegenstelling tot de vorige Lips-games. Klassiekers zoals “YMCA”, “ I Will Survive” , “Life is Live” en “I’m Too Sexy” zijn aanwezig en hoewel dit natuurlijk persoonlijk is, is de tracklist niet verkeerd. In totaal zijn er 40 nummers, die je op de volgende pagina kan bekijken.

In Party Classics is het ook mogelijk, in tegenstelling tot de andere delen, om met een USB-microfoon van bijvoorbeeld Guitar Hero of Rock Band te zingen. Dit werkt goed, ware het niet dat je geen Star Power kunt activeren, waardoor je heel veel punten misloopt. Speel je niet voor de competitie, dan maakt het niets uit, maar anders zijn de draadloze Lips-microfoons een must-have.

Een nieuw aspect is de toegevoegde combometer. Deze houdt bij hoeveel woorden je achter elkaar goed zingt, waardoor je meer punten kan vergaren, hoe langer je streak is. Het is dus de kunst om de liedjes zo goed mogelijk te kennen, zodat je een hogere score behaalt.  In co-op is de streak individueel, waardoor jij je streak niet verliest als je maat een fout maakt.

Een stuk minder is het als je een lied van een andere Lips-game wilt spelen. Je zult dan moeten disc-swappen. Bij Lips: Number One hits is dat nog geen ramp, aangezien je daarvoor maar een keer de disc hoeft te verwisselen, maar bij de originele Lips moet je voor elk lied dat je speelt twee maal naar je console lopen en de discs te verwisselen. Dit is erg vervelend, vooral als je met meerdere mensen speelt, aangezien het tempo uit de game wordt gehaald. Dit had gemakkelijk opgelost kunnen worden door een mogelijkheid tot installatie van de songs en een eenmalige check of je de game in bezit hebt. Hierdoor is het niet mogelijk om een game te verkopen, maar hoef je niet telkens naar je console te lopen.

Lips: Party Classics is een leuke game in de serie geworden, die eigenlijk niet zoveel nieuws brengt. Het voornamelijkste doel van dit spel was meer nummers bieden, waarbij de nummers ook nog eens leuke klassiekers zijn. Het disc-swappen is erg hinderlijk en ik hoop dat iNiS hiervoor snel een patch uitbrengt. Buiten dit feit is Lips: Party Classics weer een prima partygame geworden, waarmee je samen met vrienden uren plezier beleefd.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Zingen werkt goed
- Disc-swappen