Still Life 2

Astrid (lizardtattoo)

In 2005 verscheen op de PC en de Xbox het spel Still Life, een adventure over FBI-agente Victoria McPherson, die op zoek was naar een seriemoordenaar. Haar grootvader Gus McPherson, hoofdrolspeler in de voorloper Post Mortem, was een detective die een zeer gelijksoortige reeks moorden onderzocht. Was er sprake van een copycat of een inmiddels erg bejaarde moordenaar? Aan het eind van het spel waren er nog heel veel onduidelijkheden en fans keken dan ook erg uit naar het vervolg, dat door omstandigheden bij ontwikkelaar Microïds een hele tijd in de ijskast heeft gestaan. Iceberg Interactive heeft het inmiddels gelukkig alsnog uitgebracht.Paloma

In Still Life 2 volgen we opnieuw Victoria (Vic) McPherson, maar gedurende het spel kruip je soms ook in de huid van Paloma Hernandez, een journaliste die de zaak van de East Coast Killer nauw volgt. Van een anonieme bron krijgt ze belangrijke aanwijzingen toegespeeld die ze wil delen met Vic, maar tijdens het gesprek wordt ze door de moordenaar ontvoerd. Vanaf dan ben je constant bezig om ofwel uit het huis waarin je opgesloten bent te ontsnappen, ofwel rondom en in datzelfde huis aanwijzingen te verzamelen om de moordenaar te ontmaskeren. Een paar keer wordt het verhaal onderbroken door een interactieve flashback naar een gebeurtenis van een paar jaar geleden. Per 'hoofdstuk' krijg je steeds een aantal doelen die je moet halen, bijvoorbeeld 'vind Paloma' of 'vind een manier om de kelderdeur te openen'. Het huis is erg groot en zit vol geheime gangen en kelderruimtes, dus je bent wel even bezig met alles onderzoeken.

Kit

Als Vic heb je de beschikking over een uitgebreid arsenaal opsporingsgereedschap en -apparatuur, van wattenstaafjes tot 3D-scanners en van pincet tot USB-stick. Hiermee kan je bloed, haren, vingerafdrukken en stukjes plastic verzamelen en analyseren, maar ook versleutelde tekstbestandjes op een computer kraken of bandenprofielen herkennen. Via je smartphone heb je contact met Claire in het laboratorium voor het geval er iets nader onderzocht of in de database nagekeken moet worden. Als Paloma moet je vooral slim gebruik maken van voorwerpen die je in het huis vindt. De moordenaar vindt het namelijk leuk om met zijn slachtoffers te spelen, ze te laten denken dat ze een kans hebben om te ontsnappen, en observeert hun vluchtpoging via allerlei camera's. Hij neemt dit ook op, en stuurt DVD's van de martelingen en de uiteindelijke moord naar journalisten en politie. Als speler krijg je dan ook redelijk wat bloed en afgehakte ledematen te verduren.

Inventaris

Het verhaal zit vol spannende plotwendingen en je wordt constant op het verkeerde been gezet voor wat betreft de identiteit van de moordenaar, maar om Still Life 2 nog spannender te maken zijn er wat getimede puzzels aan toegevoegd. Het gaat er dan bijvoorbeeld om, dat Paloma een gif toegediend gekregen heeft en voor ze daaraan sterft een tegengif moet vinden. Rechtsbovenin beeld zie je gedurende deze puzzels een klok langzaam terugtellen, en het achtergrondmuziekje wordt ondertussen steeds onheilspellender en opzwepender. Als de tijd om is voor het gelukt is, zul je een eerder opgeslagen spel moeten laden. Vaak opslaan is dan ook het devies. De tijd die je krijgt is, als je weet wat de bedoeling is, ruim voldoende, maar als je eerst moet gaan zoeken zul je meer dan eens het Game Over-scherm zien.

Vic

Een andere vernieuwing is het toevoegen van een snufje realisme aan de inventaris. In de meeste adventuregames is die oneindig, en kun je zonder problemen een ladder, een kruiwagen, een brandblusser en een matras meeslepen. In Still Life 2 is je inventaris beperkt tot een zestiental vakjes, en wil je iets meenemen als je al 'vol' zit, dan zal je eerst een kast moeten zoeken om wat spullen te dumpen. Heb je later die spullen alsnog nodig, dan moet je dus terug naar die kast om het er weer uit te halen. Dat kan lastig zijn als je daarvoor een heel stuk moet lopen of als je inmiddels vergeten bent in welke kast je die ene tang ook weer had gelegd, maar ik vond het wel een leuke puzzel om steeds te proberen in te schatten wat je nodig gaat hebben en dat dan ook mee te nemen in de beschikbare ruimte. In je inventaris kun je ook voorwerpen combineren of slopen tot bruikbare onderdelen.

Het spel is helaas niet bugvrij, zo nu en dan draait Vic eerst een rondje om haar as voor ze de trap afloopt of een deur door stapt, er zijn wat 'clipping'-problemen en sommige animaties zien er wat vreemd uit. Ik ben echter geen ernstige problemen tegengekomen en er is duidelijk veel aandacht besteed aan het verhaal en de puzzels. Voor de dertig euro die Iceberg Interactive voor het spel vraagt, zit je al gauw een uur of twintig aan je beeldscherm gekluisterd.

Pluspunten Minpunten Cijfer
Goed, spannend verhaal

Weinig locaties