DVD: The Tournament

Martijn van Veen

Deze direct-to-DVD actiefilm kende met het filmen enige problemen. Zo zorgden financiële en productionele problemen ervoor dat de film niet in 2007, maar in 2009 uitkwam. Zoals normaal in Nederland moeten we lang wachten op dvd's en dat is ook dit keer niet anders. The Tournament komt na een paar maanden ook eindelijk in Nederland uit.

Elke zeven jaar vindt er een grote wedstrijd tussen de beste huurmoordenaars plaats met kans op 10 miljoen dollar. In een willekeurig dorp op de wereld komen 30 huurmoordenaars bij elkaar om mee te doen aan The Tournament. De regels zijn simpel: de winnaar is degene die als laatste overblijft.  De moordenaars worden voorzien van een chip, waarmee ze elkaar kunnen traceren door middel van een telefoon. Tegelijkertijd zit een groep miljardairs bij elkaar om weddenschappen af te leggen over de winnaar.

Het verhaal is natuurlijk allang bekend van de films The Running Man en onlangs nog Gamer. Er is slechts één verschil, in The Tournament zit nauwelijks een verhaal. De film is een aaneenschakeling van actiescènes. Deze scènes zijn zeer bloederig en goed in beeld gebracht. De openingscène laat de spannende finale van de vorige Tournament zien. De toenmalige winnaar Joshua Harlow (Ving Rhames, Con Air) doet zeven jaar later weer mee aan het toernooi. De vraag is alleen: waarom zou iemand opnieuw meedoen aan het toernooi?

The Tournament kent een flinterdun verhaal, maar dat is geen probleem. De film is puur gemaakt als actiefilm. Geen gezeur, gewoon lekker knallen. Dit is een heerlijke film om op een zaterdagavond naar te kijken. Als er toch een boodschap achter de film moet zitten, dan zou die zijn: mensen doen alles voor geld.